I vår åpnet Dronning Eufemias gate i Bjørvika. Gaten strekker seg langs Operaen og Barcode og vil få nye Deichmanske bibliotek som nærmeste nabo. Den er også en av landets bredeste gater, med en bredde på hele 43 meter.
Trikken har egen trasé i tillegg til bussfelt, bilfelt og fortau på opptil 9,5 meters bredde. Men syklistene får et oppmalt felt på halvannen meter inntil bussfilen.
– Dette er for smalt, mener Andreas Halse, bystyrepolitiker for Oslo Arbeiderparti.
Sykkelfelt på 1,5 meter var standard da reguleringsplanen ble vedtatt i 2003, mens standarden i dag er oppunder 2 meter.
Saken fortsetter under bildet.
Han mener løsningen ikke fungerer for syklistene.
– Det er mye busstrafikk i veien og mange vil føle seg utrygge når de skal dele veibanen med bussene, mener Halse.
Rundt 100 busser i timen er hverdagskost her i Bjørvika.
– Folk bruker heller det brede fortauet. Det er bare å stille seg opp og se, sier han og peker på syklistene som kommer tråkkende på fortauet langs sørsiden av Dronning Eufemias gate.
- LES OGSÅ:
Vil flytte trærne
Halse har et forslag til hvordan sykkelveien i Dronning Eufemias gate bør være: han mener trær og sykkelfelt bør bytte plass. Dette bør være mulig siden utbyggingen ikke er ferdig, mener han.
– Trærne som er satt opp langs fortauet bør flyttes inntil veien, og så kan sykkelfeltet heller være ved siden av fortauet. Dette feltet bør ligge lavere enn fortauet, for å vise et tydelig skille mellom fortau og sykkelvei, sier Halse og legger til:
– På denne måten får vi en god løsning på linje med København, Amsterdam og andre sykkelbyer.
I tillegg mener han at sykkelfeltet må være bredere enn det som er der i dag.
– Det må være bredt nok til at to syklister kan passere hverandre.
Bystyrerepresentanten har skrevet brev til Statens vegvesen der han beskriver forslaget sitt, og han vil også ta opp saken i Oslo bystyre etter sommerferien.
– Det er for sent
Mange er involvert i Bjørvikaprosjektet, og både politikere, stat, kommune og andre har vært en del av prosessen. Statens vegvesen er en stor aktør, og prosjektleder for Bjørvika er Grete Tvedt.
Hun er enig i at sykkelfeltene er smale.
– Ja, vi kan være enig i det. Planene er fra 2003, og den gangen var standard bredde på sykkelfelt 1,5 meter. Hvis vi hadde planlagt nå hadde det blitt bredere sykkelfelt, sier Tvedt.
Men Tvedt sier det er for sent å endre på noe nå fordi utbyggingen har kommet for langt. Ifølge prosjektlederen er det konstruksjoner under bakken som gjør at de ikke kan flytte på trær eller sykkelfelt.
– Vi har bygget det politikerne har ønsket i utgangspunktet, sier Grete Tvedt i Statens vegvesen.
- LES OGSÅ: Her bygges Oslos Champs-Élysées
- LES OGSÅ: Dronning Eufemias gate er åpnet