Hopp til innhold

– Gjennomsnittsmåling mer effektivt enn enkeltbokser

Statens vegvesen ser stadig tydeligere at strekningsmålingene har svært god effekt på trafikken. – Vi får ned farten på ulykkesstrekningene, sier Jan Wamstad.

Gjennomsnittsmåler

Strekningsmålinga mellom Nesbyen og Bromma har stor effekt på ferten på den ulykkesbelastede strekninga.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Gjennomsnittsmåling blir satt i drift i stadig flere fylker og kommuner, og det er ikke uten grunn.

– Folk kjører mer forsiktig, dermed er denne typen måling langt mer effektivt enn de vanlige fotoboksene, sier senioringeniør Jan Wamstad i Statens vegvesen.

  • Se landsoversikten over gjennomsnittsmåling lengre ned i artikkelen

Den ulykkesbelastede Riksvei 7 mellom Nesbyen og Bromma i Buskerud er en av strekningene som nå måler bilistenes gjennomsnittsfart over en utvalgt strekning. Her kjører folk nå roligere.

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa.

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa måtte klatre høyt i sommerkjole og finsko får å sette i gang gjennomsnittsfartsmåling sør for Nesbyen i mai.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Forbi enkeltbokser kjører bilistene etter fartsgrensen noen hundre meter, for så å øke farten igjen, sier Wamstad.

Mange misforstår

Men til tross for at strekningsmålinga ser ut til å ha god effekt, er det mange bilister som misforstår teknikken i fartsmålinga.

– Mange kommer innom bensinstasjonen og er engstelige fordi de tror de er tatt med for høy fart. De har nemlig sett at det har blinka i boksene, sier bensinstasjonssjef Leif Ludvigsen på Bromma.

De har ikke forstått at de må fotograferes i begge boksene, for deretter å få målt snitthastigheten på den snaut én mil lange strekningen, forklarer han.

– For dårlig merket

Per Ola Framstad

Yrkessjåfør Per Ola Framstad mener skiltene er misvisende.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Yrkessjåfør Per Ola Framstad synes også at merkingen av strekningsmålinga er for dårlig.

– Både på Dombås i Oppland og i Bamble i Telemark får bilistene bedre opplysning om hva som skjer på strekningen mellom de to boksene, sier Framstad.

Per Ola Seim har nettopp kjørt gjennom strekningsmålinga da NRK møter ham på bensinstasjonen på Bromma.

– Jeg så ikke noe skilt om gjennomsnittsmåling, men tror ikke jeg ble tatt da jeg nesten alltid kjører under fartsgrensen, sier han.

Senioringeniør Jan Wamstad sier det viktigste ved en strekningsmåling er å få ned hastigheten over en lengre strekning.

Wamstad synes også merkingen av strekningsmålingen er litt vanskelig å forstå, men Vegdirektoratet har bestemt at det skal skiltes slik det er gjort i Hallingdal, sier han.

Gjennomsnittsmåler

Det er denne svarte ”dingsen” som blinker hvis du har holdt for høy gjennomsnittshastighet på strekningsmålinga.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Ulykkesrisikoen redusert

Telemark var første fylke ut med gjennomsnittsmåling, på E18 i Bamble fra juli 2010. Sammen med E6 på Dovreskogen øverst i Gudbrandsdalen og rv. 3 like før Alvdal i Østerdalen var disse tre prøvekaniner for ordningen.

Her ble ulykkesrisikoen redusert med opptil 35 prosent, ifølge samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Disse skal få eller har fått gjennomsnittsmåling innen 2011, ifølge Samferdselsdepartementet:

  • Fv 653 Eiksundtunnelen, Møre og Romsdal
  • E39 Byfjordtunnelen, Rogaland
  • E6 Helltunnelen, Trøndelag
  • E8 Tromsøysundtunnelen, Troms
  • Rv 7 Hallingdal, Buskerud

I 2011 er det i tillegg sannsynlig at streknings-ATK kan bli etablert på følgende strekninger:

  • Rv 475 Flekkerøytunnelen, Vest-Agder
  • E16 Lærdalstunnelen, Sogn og Fjordane
  • Rv 25 Elverum-Trysil, Hedmark
  • Rv 4 Stryken – Grua, Oppland
  • Fv 57 Lindås – Lauås syd, Hordaland