– Den store utfordringen er at det er kostnadskrevende. Det er ganske strenge krav til hvordan disse veiene skal utformes. Jo strengere krav, jo dyrere blir disse gang- og sykkelveiene, sier Olav Moe (KrF) som er leder i samferdselsutvalget i Østfold.
Han skulle gjerne sett at det blir bygget flere gang- og sykkelveier. Men det er kostbart dersom man skal følge vegvesenets anbefalinger, som for eksempel at det skal være minst tre meter mellom vei og sykkelsti.
– Kanskje burde det vært noe lempligere mellom vei og sykkelvei, sier Moe.
LES OGSÅ:
Vegvesenet mener kravene bør følges
– Paradokset er at om man ikke får denne gang- og sykkelveien så vil mange av de myke trafikantene fortsatt ferdes langs den biltrafikkerte veien. Det vil i mange tilfeller være mindre sikkert enn å ha en adskilt gang- og sykkelvei.
Dette er ikke avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Roar Midtbø Jensen, enig i.
– Jeg tenker at kravene er riktig satt. Det er regjeringen som har satt disse kravene sammen med de beste fagfolkene hvor man har avveid ulike hensyn. sier han.
– Hva skal til for å få mer gang- og sykkelstier i Østfold?
– Det handler om politisk prioritering, hva man ønsker å gjennomføre. Man kan tenke å bygge med en dårligere standard enn det som er normert i dag, men det har en effekt i den andre enden med tanke på sikkerhet. Det må også være attraktivt å gå og sykle, og da må det være en viss standard på gang- og sykkelnettet, mener han.