Hopp til innhold

– Situasjonen er uholdbar

Stortingspolitiker Ingjerd Schou (H) mener situasjonen med innstilte ferger mellom Moss og Horten er uholdbar. Hun vil at myndighetene skal se om alle betingelser blir innfridd i kontrakten med Bastø Fosen.

Ferge Moss-Horten

I desember har det vært store forsinkelser på fergesambandet Moss-Horten.

Foto: Rainer Prang / NRK

– Jeg tenker at det er altfor dårlig. Moss-Horten fergesambandet er jo Norges mest trafikkerte fergesamband, sier stortingsrepresentant Ingjerd Schou (H) fra Østfold til NRK.

Torsdag var to ferger ute av drift og det var timelange køer på begge sider av fjorden. Fredag morgen var alle fergene i drift, før det kom en melding om at Bastø III er ute av drift helt frem til 21. desember. Fergesambandet vil derfor bare trafikkeres av fire ferger i helgen.

– Vi beklager de siste dagers hendelser med at vi har hatt tekniske utfordringer på to av fergene våre, forteller Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen.

– Det passer aldri at ferger stopper og regulariteten er redusert, verken på sommeren ​eller inn mot en julehøytid, mener Schou.

Ingjerd Schou

Ingjerd Schou (H) mener situasjonen ved fergesambandet mellom Moss og Horten er uholdbar.

Foto: Bjørn Ivar Voll

– Jeg forventer at avtalepartnerne ved Bastø Fosen, og dermed Torghattenkonsernet, og myndighetene, setter seg ned og se på om kontrakten blir innfridd. Skal man ha en sånn type avtale må man ha regularitet for både innbyggere og næringsliv.

98,8 prosent regularitet

– Vi må forholde oss til den konsesjon og de konsesjonsvilkår vi har med Statens veivesen, sier Lund til NRK.

– I konsesjonen vi har med Statens veivesen så har vi en avtalt ruteplan og vi har ikke noen reserveferge liggende dersom vi har tekniske problemer. Vi har en regularitet i sambandet på 98,8 prosent.

Det vil si at 98,8 prosent av fergeavgangene går som planlagt i forhold til ruteplanen.

Øyvind Lund, Bastø Fosen, firektør

Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen, beklager de siste dagers problemer.

Foto: Bastø Fosen

– I desember har vi dessverre hatt flere utfordringer, så der ligger vi på en regularitet på 95,1 prosent. Jeg har forståelse for at ventetid i sambandet kan føre til frustrasjon hos våre kunder, men sett totalt for hele året er vi godt fornøyd, forteller Lund.

– Vi ser likevel frem til 2017 når vi får nye ferger i sambandet. Det blir veldig godt for kundene våre.