– TV-serien har senket terskelen for mange. Kunder som tidligere ikke har turt å handle sexleketøy, våger seg nå inn i sexbutikker.
Det sier sexolog Kjersti Antonsen. Hun er også kommunikasjonssjef i Kondomeriet.
Les:
Selger langt mer nå
Hun forteller at Kondomeriet på Sandvika Storsenter hadde en omsetningsøkning på 68 prosent i desember 2010 sammenlignet med desember 2009.
Også nettbutikken hadde en stor vekst. I desember i fjor økte omsetningen med 55 prosent sammenlignet med samme måned året før.
Ble overrasket
Også Erotica i Drammen har fått en større kundekrets de siste ukene.
- Jeg hadde ikke helt fått med meg at denne TV-serien skulle gå. Dagene etter at første episode hadde blitt vist, forstod jeg ikke hvorfor det kom så mange kunder til butikken, sier daglig leder Tone Faraas.
Les:
Les:
– Tatt helt av
– Det har tatt helt av. Vi har fått flere kunder og mer salg. Det er særlig sexleketøyet som ble brukt i Trekant folk spør etter, som Mr. Rabbit og Sqweel til kvinner og Fleshlight til menn.
Det sier Faraas som viser de populære leketøyene i butikkhyllene.
– Sex blir folkeliggjort ved en slik TV-serie. Det er helt vanlig og helt naturlig å ha sex, og det er det mange forstår, sier Faraas.
Har sett programmet
Mange av de nye kundene som kommer, forteller at de har sett programmet, de har snakket sammen og vil prøve noe nytt.
Salgsøkningen har vært på mellom 20 og 30 prosent hos Erotica etter at Trekant ble vist.
– Noen som kommer inn for første gangen, er nervøse når de kommer inn i butikken. De prøver å overbevise oss om at de aldri har vært i en erotisk butikk eller har kjøpt et slikt leketøy, forteller Faraas.
– Det er gledelig at sex blir ufarliggjort.