Det er det svenske trafikkselskapet Västtrafik som har hengt opp plakatene rundt om i Göteborg. Plakatene er en del av deres reklamekampanje for en ny sightseeing-app som skal fortelle om Göteborgs historie.
Plakaten viser til en leilighet Oscar II kjøpte til sin elskerinne.
Foto: ScanpixPlakaten med teksten «Se hvor kongen var utro» viser til en leilighet i Linnégatan som kong Oscar II kjøpte til sin elskerinne. Västtrafik hadde ikke tenkt over at folk kunne koble det til dagens konge Carl Gustaf, skriver SVT.
Oscar II var konge i Sverige fra 1872 til han døde i 1907.
– Negative assosiasjoner
Plakaten har fått mange til å stusse, mens det svenske hoffet reagerte med sinne.
– Det handler både om ærekrenkelse og brudd på loven om navn og bilde i reklame, sier hoffets informasjonssjef, Margareta Thorgren til GT.
– Vi har foreslått at selskapet fjerner kampanjen fordi den er i strid med svensk lov. Dessuten er den upassende fordi den skaper svært negative assosiasjoner, sier hun videre.
- LES:
Kongens hoff er ikke imponert over reklameplakatene som har unnlatt å nevne at det ikke dreier seg om dagens konge, Carl Gustaf.
Foto: REMY DE LA MAUVINIERE / APFjerner plakatene
Skiltet ble mottatt med blandede reaksjoner hos folket.
– Slutt å skjemme ut Göteborg mer. Ta bort skiltene. Hva i helsike har kongen med dere å gjøre, skriver en person på Västtrafiks facebookside.
En annen skriver hun synes plakatene var morsomme.
– Noe får vel gubben tåle. Den refererer ikke engang til den nåværende tittelinnehaveren, skriver hun.
Torsdag hadde Västtrafik et møte for å diskutere reaksjonene på plakatene. Da ble det bestemt at de skal fjernes.
– Folk har tatt kontakt og har reagert på dem. Vi har også tatt hensyn til hoffets synspunkt, sier presseansvarlig Kristian Lans til SVT.
Han regner med at plakatene kommer til å bli tatt ned allerede fredag.
– Hensikten med denne kampanjen var selvfølgelig ikke å vekke sinne, men å lokke folk til å laste ned vår nye app, sier Lans.
- LES: