Hopp til innhold

– Regjeringen roter med begrepene

Regjeringen har ikke har skjønt forskjellen på biodiesel og bioetanol, mener UNIOL.

Biodieselanlegget til UNIOL i Fredrikstad

Biodieselanlegget til UNIOL i Fredrikstad består av 16 kilometer med rør. 90 prosent av oljen lages til drivstoff, resten lages det glyserin og gjødsel av.

Foto: Tor René Stryger / NRK

Ved å innføre avgift på biodiesel, slår Regjeringen beina under en industri som utnytter avfallsstoffer.

Det mener styreleder Øystein Haslum i UNIOL.

Regjeringen mener dagens biodiesel truer produksjonen av mat.

Haslum sier UNIOL bare bruker avfallstoffer fra matproduksjon som råstoff, og det virker det som om regjeringen ikke har skjønt forskjellen på biodiesel og bioetanol.

– Biodiesel, som er lagd av biprodukter fra landbruks- og matproduksjon, konkurrerer ikke om matjord. Jeg tror nok regjeringen blander dette sammen med bioetanol, som lages på mais, sier Haslum til NRK.

LES: - Nei til avgiftsbelagt biodiesel

Regjeringen står fast

Regjeringen står imidlertid fast på biodieselavgift. De mener dagens produksjon av biodiesel truer produksjonen av mat og vedtar forslaget om en gradvis avvikling av fritaket for avgift.

Biodiesel får dermed samme avgift som vanlig diesel fra 2011.

Lederen av finanskomiteen, Aps Torgeir Micaelsen, sier at regjeringen vil jobbe for at framtidens biodrivstoff skal være basert på norsk trevirke.

Finanskomiteens innstilling på dette punktet er avgitt, og alle de tre regjeringspartiene stiller seg bak avgiftsforslaget.

– Det hersker større tvil enn antatt om førstegenerasjons biodrivstoff vil hjelpe miljøet. Vi ønsker å bidra til mer klimavennlig drivstoff, samtidig som vi vil ta etiske hensyn, blant annet når det gjelder verdens matvareproduksjon, sier
Micaelsen.

LES OGSÅ:

På stengrunn

Kristelig Folkepartis, Venstres og miljøbevegelsens bønn til SV og Sp om å sette hardt mot hardt innad i regjeringen for å stoppe økt avgift på biodiesel falt på stengrunn.

– Velgere som stemte på disse to partiene etter løfter om satsing på miljø og grønne arbeidsplasser, bør merke seg at stemmene langt på vei er bortkastet, sier KrFs miljøpolitiske talskvinne Line Henriette Hjemdal.

Høyres første nestleder, Jan Tore Sanner, sier han i helgen tok kontakt med regjeringen for å finne en løsning som gjør at det skal lønne seg å opptre miljøvennlig. Han har ikke fått svar.

– Det virker som Ap vil presse gjennom denne saken, selv om det er et stort flertall imot på Stortinget. Både SV og Sp har tatt avstand fra regjeringens forslag. Snakk om Ap-arroganse, sier Sanner.

Lederen av miljøstiftelsen Zero, Einar Håndlykken, sier det må brukes langt mer biodiesel, mens regjeringen snarere bidrar til at det blir slutt på satsingen i Norge.

Dette er uforståelig og øker politikerforakten. Når biodrivstoff omsider kommer, sørger staten for å drepe initiativene gjennom en avgift, sier Håndlykken.

5 prosent

Biodiesel er basert på rapsolje og har avgiftsfritak for å gjøre det mer lønnsomt for oljeselskapene å blant inn en andel på 5 prosent i den vanlige dieselen.

Hvis biodiesel blir avgiftsbelagt, frykter Uniol i Fredrikstad, landets eneste produsent, at biodiesel blir dyrere enn vanlig diesel og at miljøeffekten vil forsvinne.

Men motforestillingene har også vært mange, etter hvert som dyrking av raps har fortrengt produksjon av helt nødvendige matvarer i mange utviklingsland. Det er denne situasjonen Micaelsen viser til når han sier at Norge ikke vil putte mat på
tanken for enhver pris.

– Vi må være sikre på at biodrivstoff er klimavennlig og ikke forringer verdens matvareproduksjon. Derfor er det ikke riktig å frita biodiesel for veiavgiften, sier lederen av finanskomiteen.

Han mener andregenerasjons biodrivstoff laget av kvist og annet trevirke kommer i en helt annen kategori.

Permitteringer

KrF mener at innføring av samme avgift som for diesel effektivt vil sparke beina under et av de enkleste og billigste nasjonale klimatiltakene på kort sikt.

– Uniol i Fredrikstad har sendt ut permitteringsvarsel til alle sine ansatte. Norske Skog har varslet skrinlegging av sine planer for en trevirkebasert biodieselfabrikk på Follum, dersom avgiften blir innført, sier Hjemdal.

Venstre mener at regjeringen straffer miljøinnsats og skaper usikkerhet om rammevilkårene for de bedriftene som vil satse på fornybar energi og miljøteknologi.

Natur og Ungdom mener uttalelsene fra Ap betyr kroken på døra for miljøvennlig satsing i Norge.

– Vi trodde regjeringen hadde gjort en feil, da dette kom inn i statsbudsjettet. Det er absurd å se en regjering varme opp til klimatoppmøtet ved å sette spikeren i kista for miljøvennlige transportløsninger. Ap har lurt oss alle og burde skamme seg, sier Ingeborg Gjærum, leder i Natur og Ungdom.