– Uberørt puddersnø er blitt så ettertraktet, og kjørerne så mange, at det fort blir vanskelig å finne normale steder å kjøre, Vi ser at mange er villige til å gå veldig langt for å oppfylle pudderdrømmen. Det bekymrer oss veldig, sier Frode Haraldseth i Norske redningshunder.
Han er en av dem som frivillig stiller opp hvis det går galt – hvis noen skader seg eller blir tatt av snøras. Han forteller at kjørerne er villige til å gå i timevis i svært bratt og ufremkommelig terreng for å komme til de beste toppene.
– Da rekker de ikke kjøre ned før det er blitt mørkt, men det ser ikke ut til å være noen hindring, sier den erfarne redningsmannen.
Det sier seg selv at dette gir store utfordringer for redningsmannskapene.
– Dette kan være steder vi knapt klarer å ta oss fram til i dagslys, og jeg tør ikke tenke på hvordan det er i mørket. Ved snøras teller hvert minutt, og er som regel forskjellen på liv og død. De risikerer livet ved å kjøre om natta, sier han.
- Les også:
Mange flere
Det er etter hvert blitt så mange som ønsker finne jomfruelig snø og kjøre i terrenget utenom løypene, at risikoen for fatale hendelser har økt dramatisk.
– Det er stort fokus på pudderkjøring på nett, i skifilmer og i media, og mange flere legger turen utenfor løypene. Dermed er sjansene for at noe skal skje blitt mye større, særlig når mange kanskje ikke har så god kunnskap om rasfaren, sier Haraldseth.
- Les også:
Ulovlig scooterkjøring om natta
Snøscooterkjøring i uveisomt terreng og nattkjøring er også i ferd med å bli et problem, selv om scooterkjøring utenfor de få spesielle løypene er strengt forbudt.
– Mange kjører likevel, og jeg er muligens urettferdig, men jeg har inntrykk av at en ganske stor andel av dem har lite kunnskap om forholdene i fjellet, og hvor det er rasfare. En tung snøscooter kan utløse ras på steder, og under forhold som kanskje er trygge for vanlige skiløpere. Og hvis de kjører om natta for ikke å bli tatt, er det ekstra farlig hvis det skulle skje noe i mørket, sier redningsmannen.