Hopp til innhold

– Politikerne vil støtte suksess

Smal sak å fjerne begrensning på 15.000 flybevegelser, sier Ryan air-sjef Michael O'Leary.

Ryan Air-sjef Michael O'Leary på Moss lufthavn Rygge
Foto: Pål Andersen / NRK

Ryan Air kan ikke vokse inn i himmelen med dagens vilkår på Moss Lufthavn Rygge.

Regjeringen har lagt en begrensning på maks 15 000 flybevegelser i året på flyplassen .

– Rygge gir oss muligheten til å fortsette å vokse i det norske markedet, sier Ryan Air-sjef Michael O'Leary, som i dag presenterte flyselskapets nye satsing på Moss Lufthavn Rygge.

Nye avganger fra Moss lufthavn Rygge:

Avganger fra Rygge

Oslo (Rygge) to

start

Frekvens (ukentlig)

Alicante

Nov

2

Barcelona (Girona)

Nov

2

Brussels (Charleroi)

Oct

7

Bremen

Oct

3

London (Stansted)

Oct

14

Madrid

Oct

4

Milan (Bergamo)

Nov

3

Vil oppleve vekst

Ryan Air-sjef Michael O'Leary mener det bør være en smal sak for flyplassen og lokale politikere å få opphevet trafikkbegrensningen.

– Det blir ikke en vanskelig jobb. Lokale politikere vil se vekst, nye jobber og økt økonomisk aktivitet.

– I disse nedgangstider bør det være veldig positivt at Ryanair investerer på Rygge, sier Ryan Air-sjef Michael O'Leary.

– SAS og andre kutter i trafikk, ruter og jobber, mens Ryanair etablerer flere arbeidsplasser.

– Jeg tror politikerne vil støtte suksess. Det vi har på Rygge nå er suksess, sier Ryan Air-sjef Michael O'Leary.

Med denne satsingen kommer 500 nye arbeidsplasser på Rygge , sier O'Leary.

Video: Ryanair etablerer seg på Moss Lufthavn Rygge.

Video nsps_upload_2009_7_16_19_3_24_851.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

– Se hvordan det går

Hos Norwegian karakteriserer de Ryanairs etablering på Rygge som rimelig udramatisk.

– Vi får ønske dem velkommen som ny aktør på Rygge. Vi får se hvordan det blir fremover.

– Vi er ikke så veldig bekymret for dette, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian Anne-Sissel Skånvik.

– De flyr blant annet på en del mer avsidesliggende flyplasser, enn vi gjør.

– Vi er mer opptatt av foretningsreisende. Vi mener vi har et bedre flytilbud enn hva et "veldig lavprisselskap" faktisk kan tilby. Jeg tror mange fortsatt vil velge oss, sier kommunikasjonsrådgiver Skånvik.

Får begrensningen på 15.000 flybevegelser noen konsekvenser for Norwegian, nå som Ryanair har etablert seg?

– Vi ser for oss å komme med to nye fly neste år. Jeg vil tror at det er plass til oss begge, sier hun.

Bør vi være bekymret for at Ryanair presser ut Norwegian fra Moss lufthavn Rygge?

– Nei, vi har sagt at vi foreløpig tar dette med knusende ro, sier Skånvik.

– Hvis vi ser på passasjerutviklingen vår så har den vært veldig god i år, tiltross for at Ryanair allerede er i Norge.

– Men vi må hele tiden vurdere det tilbudet vi har, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian Anne-Sissel Skånvik.