NAF mener politikerne utnytter bilister uten kollektivalternativer, når de nå setter opp takstene i bomringen.
- LES OGSÅ: Økt biltrafikk skal gi mindre kø
- LES OGSÅ: – Bilister må betale t-banetunnel
Forbundet har nå sendt et krast brev på vegne av sine 115.000 medlemmer i Oslo og Akershus til byrådsleder Stian Berger Røsland.
I brevet krever de blant annet at staten må bidra med langt større midler til Oslopakke 3, og ber Oslopolitikerne om å jobbe hardere for dette.
– Folk får ikke en gang det de betaler for, sier styreleder i NAF avdeling Oslo og Omegn, Fredrick Andersen.
NAF er bekymret for at hverken Oslo- og Akershuspolitikerne eller Stortinget virker å ta inn over seg den åpenbare konflikten mellom ønsket om færre bilreiser i hovedstadsområdet på den ene siden, og avhengigheten av bompengeinntekter på den andre siden.
– De utnytter en tvangssituasjon som bilistene er i. Mange som bor øst i Oslo ikke har noe reellt alternativ til kollektivtransport, og er dermed tvunget til å godta det som kommer. Vi føler vel at de utnytter betalingsevnen til bilistene.
Og byrådslederen er raskt ute med valgkortet.
– Jeg syns at denne regionen sine infrastrukturinvesteringer i for stor grad baseres på bompenger, sier Stian Berger Røsland (H) til NRK.
– Men det er en konsekvens av sittende regjering og sittende Stortings prioritering. Det kan selvfølgelig velgerne gjøre noe med til høsten.
25 prosent prisøkning
Den nye avtalen om Oslopakke 3 gikk ut på å sette opp prisene per passering for billister. For billister uten Autopass-avtale skulle det settes opp fra 27 kroner til 30 kroner. Samtidig ønsket de å halvere brikkerabatten.
- LES OGSÅ: Alt om Oslopakke 3
- LES OGSÅ:100 bomkroner fra Asker til Oslo
NRK har tidligere fortalt om at det blir dyrere å kjøre gjennom bomringen i Oslo. Det ble klart da samferdselsprosjektet Oslopakke 3 bla lagt frem i mai i fjor.
Fra fredag 1. februar må alle med bombrikke betale 25 prosent mer for å passere Bærum-ringen og kjøre inn i Oslo.