Hopp til innhold

– Pass deg for dugg på frontruta

Statens vegvesen oppfordrer bilister å slå på vifteanlegget før de kjører inn i tunneler i fuktig vær.

Dårlig sikt

Problemet med dugg på frontruten oppstår når temperaturen inne i tunnelen er høyere enn ruta.

Foto: Politiet

Tore Braaten

Tore Braaten ber bilførere være oppmerksomme på dugg i tunneler.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Problemet med dugg på frontrutene er spesielt for denne tiden av året. Mange setter kald luft på klimaanlegget noe som kjøler ned frontruta. Når temperaturen inne i en tunnel er høyere enn ruta, dugger det så snart bilen er inne i tunnelen.

– Og dersom det er regn i tillegg, blir det ekstra ille, sier seksjonsleder i Statens Vegvesen i Buskerud, Tore Braaten.

Utsatt tunnel

I går smalt fem biler i hverandre i Strømsåstunnelen i Drammen. Dette er ifølge Vegdirektoratet trolig den aller mest utsatte tunnelen i Norge. Forklaringen på problemet i alle tunneler ligger i lokale forhold, som oftest knyttet til temperatur og vær.

Strømsåstunnelen

Strømsåstunnelen mellom Drammen og Mjøndalen er trolig den mest utsatte.

Foto: Camilla Wernersen / NRK

– For å unngå problemet må bilistene bli flinkere. De må sette på viftene før de kjører inn i en tunnel, og dersom det dugger må man sette på vindusviskere. Så må man selvfølgelig også holde avstand til bilen foran, sier Braaten.

Det som skjedde søndag var at føreren av den første bilen trolig har bremset opp og så har bilene bak kjørt inn i hverandre. Og det er ikke den eneste ulykken. Den siste tiden har det vært flere liknende episoder i Strømsåstunnelen og andre tunneler på Østlandet.

Ventilasjon forsterker problemet

En faktor som forsterker problemet er ventilasjonsanlegget. Når man kjører mot ventilasjonsvinden kan det dugge raskere. Enkelte steder har man forsøkt å trekke luft inn fra begge retningene, for å så sende lufta ut igjen i midten av tunnelen, men ifølge Braaten har dette liten effekt.

Dette problemet er ikke unikt for Norge, det skjer mange andre steder og, spesielt i tunneler i Alpene. Men der årsaken motsatt. Tunnelene der er ofte kjøligere enn luften utenfor tunnelene, og derfor får man dugg så snart man kommer inn i tunnelen.

Likt i hele verden

– Vi har samarbeidet med fagmiljøer i Sveits og Østerrike, og vi er alle enige om at det er kun kjøretøyteknologien som kan bedre forholdene for bilistene, sier pressesjef i Vegdirektoratet, Kjell Bjørn Vinje.

Selv om Statens Vegvesen ikke får gjort mye med problemet, varsler de bilistene i tunneler der duggproblemet er stort.

– Vi skilter der problemet er aller størst, men vi har mange tunneler i Norge som er lengre enn en kilometer, og kan ikke sette opp skilt ved hver tunnel. Bilistene må være oppmerksomme på at det kan skje i alle tunneler, sier seksjonsleder Tore Braaten.

Flere nyheter fra NRK Buskerud