Ber NSB sette pengene tilbake på kontoen din

Reisende kan ha krav på refusjon fra NSB dersom toget er mer enn en halvtime forsinket. Forbrukerrådet mener den refusjonen bør komme automatisk.

Buss for tog

Ved forsinkelser i togtrafikken bør kunder som har betalte på nett få pengene tilbake automatisk, mener Forbrukerrådet.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Fredag morgen var Forbrukerrådet på plass på togperrongene på en rekke stasjoner her i landet. De retter søkelyset mot ordningen som sikrer de reisende penger tilbake dersom toget er forsinket.

– Forsinkelsene medfører store kostnader, både for samfunnet og den enkelte. Derfor mener vi det må være enklere for forbrukerne å få tilbake de pengene de har krav på, sier Tonje Larsen fra Forbrukerrådet, som delte ut flyere til reisende på Fredrikstad stasjon fredag morgen.

– Mange tar seg nok ikke bryet med å kreve pengene tilbake, fordi det er små beløp. Men det er store summer det er snakk om totalt i løpet av året, legger hennes kollega Mariann Karstensen til.

Bør komme automatisk

Linette Heiberg

Linette Heiberg i Forbrukerrådet mener refusjonen fra NSB bør komme automatisk fra registrerte kunder.

Foto: Forbrukerrådet

Regiondirektør Linette Heiberg i Forbrukerrådet sier at når kunden har logget seg på NSBs nettsider og kjøpt billetten der, ligger all informasjonen inne i systemet. Da bør kunden få den refusjonen han har krav på automatisk når toget blir forsinket.

– Det er jo faktisk sånn at det er gode ordninger for å få refusjon, dersom det oppstår forsinkelser. Da ønsker vi at det skal bli enklere å benytte seg av de ordningene. Vi ber nå NSB betale togpassasjerer tilbake raskere, sier Heiberg.

I dag må kundene gå inn og kreve den refusjonen selv. De må ta kontakt med NSB og fremme krav.

– Vi synes det bør være automatikk i dette for dem som har logget seg inn på nettsider og betalt allerede. Da bør det kunne være automatikk i at dersom det oppstår forsinkelser på den reisen man har betalt for, at refusjonen blir tilbakeført til samme kort som det er betalt med, sier Heiberg.

10.000 femukers ferier

Forbrukerrådet har beregnet at forsinkelsene på jernbanen tilsvarer to millioner timer ventetid på perrongene.

– Det tilsvarer ca. 260.000 arbeidsdager. Vi snakker om 10.000 femukers ferier. I tillegg kommer alle de kansellerte togene. Ved å vise disse regneeksemplene har vi forsøkt å relatere det til noe vi klarer å sammenligne det med. Alle forsinkelsene kan virke små og ubetydelige i hverdagen på den enkelte reisen, men samlet sett kan frustrasjonen bli stor både for den enkelte brukeren og ikke minst komme opp i ganske store beløp for samfunnet vårt, når man faktisk regner på det, sier Heiberg.

Mariann Karstensen og Tonje Larsen i Forbrukerrådet

Mariann Karstensen (t.v.) og Tonje Larsen i Forbrukerrådet Østfold, Follo og Asker og Bærum var på plass på Fredrikstad stasjon fredag morgen.

Foto: Siw Mariann Strømbeck / NRK