Kant får støtte av fylkesordfører i Østfold Ole Haabeth.
- Les også:
- Les også:
– Ikke råd til å vente
Begge mener at dobbeltspor til Halden 2022 er en svært viktig del av utviklingen av det regionale og nasjonale jernbanenettet.
– Verken pendlerne, næringslivet eller nasjonen har råd til å vente i mer enn 10 år på et slikt jernbanetilbud, ifølge både Kant og Haabeth.
Nå skal de jobbe for å få Regjeringen og Stortinget med på planen.
- Les også:
- Les også:
– Sikrer uavhengighet av budsjettbevilgninger
Jernbaneforum Øst mener at dobbeltsporet til Halden 2022 må prosjektfinansieres for å få sikret en helhetlig og sammenhengende utbygging til lavest mulig investering og størst mulig samfunnsnytte.
En prosjektfinansiering for hele stekningen Moss – Halden vil sikre at prosjektet blir uavhengig av årlige statsbudsjettbevilgninger med risiko for mindre tildelinger, forsinkelser og tilhørende økte investeringer, mener Jernbaneforum Øst.
Prosjektfinansiering er allerede benyttet i en rekke offentlige prosjekter innenfor helsesektor og samferdsel i Norge.
- Les også:
- Les også:
Vil etablere eget selskap
Jernbaneforum Øst ser for seg det følgende som en mulig løsning:
- Jernbaneverket får etablert et aksjeselskap (et eget prosjekt) som får ansvaret for planlegging og utbygging, og setter sammen et styre med personer fra både privat og offentlig sektor.
- Gjennom Stortingets godkjenning av prosjektfinansiering for prosjektet, må det settes en dato for ferdigstillelse (2022), samt at «selskapet» får lån av staten til planlegging og utbygging på mest kostnadseffektive måte.
Jernbaneforum Øst mener at utbygging av Østfoldbanen, Vestfoldbanen og dobbelspor til Lillehammer er tre nasjonale og regionale prosjekter hvor prosjektfinansiering bør tas i bruk.
Disse beløper seg til samlet 80–100 milliarder kroner.
– Dersom disse prosjektene skal realiseres i løpet av de nærmeste 10–15 årene, er prosjektfinansiering en helt naturlig vei å gå, sier Kant og Haabeth.