Hopp til innhold

– Kvinner må ta større båtansvar

Redningsselskapet vil få ned ulykkesstatistikken og mener flere kvinner ved roret er en av løsningene.

Båtliv

Menn styrer som oftest båten, men det vil Redningsselskapet ha slutt på.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

I fjor mistet tredve personer livet i båtulykker og menn topper lista. Ved å slippe til kvinnene vil sikkerheten til sjøs øke, mener de.

Bør involvere seg

Snekka som tøffer mot havna på Hvaler, har ikke uventet en mann ved roret og kona ombord.

Det vil Redningsselskapet ha slutt på og skipper på Horn Flyer på Hvaler, Johan Leandersson, mener kvinnene må ta større ansvar.

Johan Leandersson

Johan Leandersson skulle gjerne sett flere kvinner bak roret.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Jeg synes helt klart kvinnene skal være mer involvert i ferier og båtturer på sjøen. Det er ikke mange vi ser som står ved roret, men det vil vi gjerne se, sier han.

Les også: Travle dager for redningsskøyta

Les også: Vil ha utrykningspolitiet på sjøen

Menn topper statisikken på alt fra bøter til dødsulykker til sjøs og det tror skipperen kan bli bedre hvis kvinnene våger å ta over styringen og øker sjøkunnskapene sine.

– Det er kjempeviktig at begge kan kjøre båten. Spesielt hvis det er mann og kone og det skjer en ulykke. Da er det viktig å kunne navigere, kjøre båten og få lagt den til kai blant annet, sier han.

– Menn for slappe

Redningsselskapet mener menn generelt har et mye slappere forhold til sikkerhet på sjøen.

Øystein Simensen

Øystein Simensen vil ha flere kvinner ved roret - ikke minst for å være flere med båtkunnskaper ombord i båtene.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Nærmere 90 prosent av de som drukner på sjøen tilhører gruppen «middelaldrende menn».

Menn tar også lettere på dette med kart og sikker navigering mellom holmer og skjær, og er av natur mer risikosøkende. De tar tingene etter hvert som de kommer.

Les også: Medlemsrekord i Redningsselskapet

Et område som kvinner definitivt kan spille en hovedrolle på er innenfor navigasjon. Ved siden av å føre båten fysisk, er det å lese kart, legge opp og beregne ruter, forstå sjømerkenes betydning og så videre noe av det aller viktigste til sjøs.

– En trygghet

Båteier Øystein Simensen er på båttur med kona og sier menn rett og slett må bli flinkere til å overlate roret til kona.

– Jeg tror ikke damene vegrer seg, men de må få lov til å overta. Mennene må slippe dem til.

Slipper du til kona di?

– Ja, det gjør jeg. Hvis noe skulle skje, har vi tryggheten i at vi begge kan kjøre båten, sier han.

Anne Willoch Thorbjørnsen har tatt roret i mange år og oppfordrer flere damer til å gjøre det samme. For hjelpen er aldri langt unna når en kvinne er i havsnød.

– Uansett hvor man er, om det er på brygger eller andre steder - hyler du høyt nok, blir brygga full på kort tid, sier hun lattermild.