Hovedpulsåren i landets togtrafikk har for dårlig kriseberedskap. Det mener Jernbanetilsynet. Nå bruker Jernbaneverket over 240 millioner kroner for å gjøre tunnelen sikrere.
- LES OGSÅ: Oslotunnelen er proppen
- LES OGSÅ: – Proppen under Oslo må løses
Direktør Erik Reiersøl-Johnsen i Statens Jernbanetilsyn sier de er usikre om innsatsen vil være god nok hvis det skjer en ulykke.
Foto: Jernbanetilsynet
I høst har tilsynet sammen med brannvesenet sett nærmere på Jernbaneverkets kriseberedskap i togtunnelen som går under Oslo.
Konklusjonen er at den ikke er god nok.
Store mangler i kriseberedskapen
– Vi er usikre på om folk vet hva de skal gjøre i en krise, og vi er usikre på om det utstyret som skal være tilgjengelig er tilgjengelig, sier direktør i Statens Jernbanetilsyn Erik Reiersøl-Johnsen til NRK.
– Risikoen er høyere enn den burde vært. Det betyr at vi er usikre om innsatsen vil være god nok hvis det skjer en ulykke.
Det var etter en øvelse i Oslo-tunnelen i fjor høst, etterfulgt av en ulmebrann like før jul samme år, at det ble oppdaget mangler i kriseberedskapen.
- LES OGSÅ: Brukte fem timer på å finne brannen
- LES OGSÅ: Nasjonaltheateret stengt for togtrafikk
Under ulmebrannen hadde brannmannskapet store problemer med å finne kilden til brannen på grunn av tykk røyk, og tunnelen ble stengt i over ett døgn.
– Det har vært en utfordring over lenger tid å få satt jernbaneberedskapen på kartet, sier Reiersøl-Johnsen.
Kommunikasjonssjef Trude Isaksen i Jernbaneverket sier de har satt av nesten 243 millioner kroner til brannsikkerhet.
Foto: Heidi Gomnæs / NRKBruker nesten 243 millioner
Til sammen har Jernbaneverket satt av nær 243 millioner kroner for å utbedre brannsikkerheten i Oslotunnelen i år.
De skal monterer 49 nye vifter for å ventilere røyk i tunnelen.
– Vi har også en ny brannvannsledning som pumper ut 3000 liter vann i minuttet for å gi brannvesenet god tilgang på vann hvis det skulle oppstå en brann, sier Trude Isaksen, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket region Øst.
Og innen utgangen av januar neste år må alle krav fra tilsynet være utbedret. Det mener jernbaneverket at de skal klare.
– Det regner jeg med. Vi tar brannberedskap på alvor, avslutter Isaksen.