Hopp til innhold

– Kjipt at vi får skylden for terrorhandlinger

CALMEYERS GATE/OSLO (NRK): Muslimer i Oslo tar sterk avstand fra terrorangrepet i Paris og advarer nordmenn mot å stemple alle muslimer som mulige terrorister.

Fredag var det første fredagsbønn ved landets moskeer etter terrorangrepet i Paris. Flere muslimer i Oslo sier de er redde og urolige.

I fredagsbønnen ved Rabita-moskeen i Oslo oppmodet imamen til fred og forsoning. Han viste til at muslimer også hører hjemme i Europa.

NRK var til stede under den høytidelige fredagsbønnen i Rabita-moskeen i Oslo sentrum. Imamen Khalid Hanafi satte søkelyset på de grusomme handlingene mot satiremagasinet Charlie Hebdo i Paris i sin preken under fredagsbønnen.

Hanafi oppfordret de oppmøtte til å ta fullstendig avstand fra terrorisme og terrorhandlingene i Paris. Til en fullsatt moské i Calmeyers gate fortalte også Hanafi viktigheten av å gå frem som gode eksempler på muslimer.

– Imamen formidlet nettopp et klokkeklart budskap og fordømte onsdagens terrorhandling. Over 99 prosent av oss støtter ikke slike handlinger i det hele tatt. Islam, både skriftlig og i praksis, tar sterk avstand fra disse handlingene. Terrorhandlinger samsvarer ikke med vår religion, sier Jonas Storm, til NRK, etter den rituelle bønnen.

Tar avstand fra ekstremistene

Jonas Storm

– De fleste av oss er fredelige og godt integrerte. Da er det kjipt at vi skal få skylden for andres forferdelige handlinger, sier den norske muslimen Jonas Storm til NRK.

Foto: Odd Iversen / NRK

Den norske muslimen understreker at vold aldri er løsningen. Storm sier at handlingene til de terrormistenkte Kouachi-brødrene, som fredag kveld ble drept i Paris, bidrar til å gjøre situasjonen verre for muslimer. Han advarer nordmenn mot å stemple den jevne muslim som mulige terrorister.

– Det er tragisk at uskyldige mennesker mistet livet. Vi ønsker å fortelle til hele den vestlige verden at slike handlinger ikke representerer våre verdier, hva vi står for og hvordan vi handler når vi er misfornøyde, sier Storm.

Han håper at det gode forholdet mellom muslimer og «ikke-muslimer« i Norge ikke tar skade av enkeltstående angrep utført av ekstremister.

– De fleste av oss er fredelige og godt integrerte, gjør samfunnsnyttige tjenester og føler oss i takt med verdiene i det norske samfunnet. Da er det kjipt at vi skal få skylden for andres forferdelige handlinger, sier han.

Abdeslam Elmoussaoui (t.v.) og Tarek A. Rehman

Abdeslam Elmoussaoui (t.v.) maner til gjensidig respekt. Tarek A. Rehman (t.h.) vil ha slutt på karikeringer av profeten Muhammed.

Foto: Emrah Senek / NRK

Tror mer kunnskap om hverandre er løsningen

Storm får støtte av Abdeslam Elmoussaoui, som også deltok i fredagsbønnen.

– Det er en tragedie som har skjedd. Det er terrorangrep, og alle muslimer bør stå langt unna terrorister. Vi har fått våre levebrød her, vi har våre liv her. Alle må holde sammen. Vi kan ikke la oss knekke av terrorister, sier Elmoussaoui til NRK.

Elmoussaoui sier at de fleste muslimer er lei seg, sinte og bekymret over at ekstreme islamister bringer søkelyset mot deres fredelige tro.

– Terroristene drepte også en muslimsk politimann i Paris. Det viser at terrorisme ikke har noen grenser og at disse menneskene ikke ser forskjell mellom muslimer, kristne eller noen andre grupper, sier 70-åringen.

Elmoussaoui, som opprinnelig kommer fra Marokko, forteller at høyreekstremisme har gjort skade i Europa, også i Norge, og maner alle til å holde hodet kaldt og prøve å respektere hverandre bedre gjennom større kunnskaper.

– Vi har ikke noen land å dra til. Vi har kommet til Norge av fri vilje. Derfor må vi ta vare på dette landet og respektere lovene som gjelder her, sier han.

Fredagsbønn i moskeen

Stemningen var noe anspent under fredagsbønnen i Rabita-moskeen i Oslo 9. januar. Mange muslimer er redde for å bli stemplet som terrorister etter terroren i Paris.

Foto: Emrah Senel / NRK

Mener Muhammed-karikering er trakassering

NRK møtte også Tarek A. Rehman etter bønnen. Han synes det er sjokkerende at folk tyr til vold i religionens navn og minner om at slike handlinger ikke er forenlig med den islamske troen.

Mens tre av de fire terroristene i Paris ble skutt og drept av politiet fredag. De var alle del av det samme jihadist-nettverket, og ville hevne ukebladet Charlie Hebdos karikaturtegninger av profeten Muhammed.

Rehman i Rabita-moskeen i Oslo mener at å vise vitsetegninger av profeten er misbruk av ytringsfriheten.

– Da kan det dessverre oppstå ukontrollerte reaksjoner fra samfunnet. Jeg mener at massepublisering av karikaturtegningene vil være skadelig for alle. Ytringfrihet handler også om å bygge broer og skape et godt felleskap for alle. Dette er ikke ytringsfrihet, men trakassering og mobbing, sier Rehman.

– Større aksept for satire enn tidligere

Elisabeth Eide byline

Elisabeth Eide er professor ved institutt for journalistikk og mediedag ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Professor Elisabeth Eide på Høgskolen i Oslo var medredaktør i to forskningsrapporter som tok for seg karikaturstriden på midten av 2000-tallet.

Hun ser en utvikling der muslimer ser behovet for å tilpasse praktiseringen av islam til et moderne samfunn.

– Det er vanskelig å si noe generelt om 1,5 milliard muslimer, men det som jeg ser i mine nettverk, og jeg har mange muslimske venner, er at det er en større aksept for at satire er tillatt, at satire er en del av offentligheten og ytringsfriheten og bør være det, forteller professoren.

En bred og åpen debatt etter karikaturstriden fra 2006 er en viktig årsak til at aksepten blant muslimer for religiøs vitsing har blitt større, mener hun.

– Det er en prosess som har pågått i flere år, men som er blitt ytterligere forsterket etter det som skjedde med Charlie Hebdo.

Minner om kristnes opprør mot «Life of Brian»

Forsker og forfatter Lars Gule

Svært få norske muslimer støtter voldelig hevn av karikeringer av profeten Muhammed, sier samfunnsforsker Lars Gule

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Førsteamanuensis Lars Gule ved Høgskolen i Oslo med islam og ekstremisme som fagfelt mener det er svært få muslimer i Norge som aksepterer at man tyr til vold for å hevne karikaturer av profeten.

– De fleste muslimer i Norge blir ikke mer opprørt enn mange kristne blir over blasfemiske ytringer, slik som for eksempel filmen «Life of Brian» ble mottatt.

– Majoriteten av muslimer i Norge vil reagere med å mislike tegningene. Ikke ønske å se dem. Noen forretninger vil for eksempel nekte å selge aviser som har karikaturer og noen vil demonstrere.

Er det noe forskjell mellom generasjonene?

Jeg tror eldre vil mislike dette sterkt, men de vil ikke gjøre noe mer. Den yngre gruppen tror jeg deler seg i to. Det store flertallet vil mene at dette er en del av ytringsfriheten. Så er det en relativt liten gruppe som reagerer kraftig. Men selv blant de mest ytterliggående, som sier det bør være dødsstraff, er det få som virkelig mener det bør gjennomføres.