– Jula får frem de vonde følelsene

Krisetelefonen til Kirkens SOS har ikke stått stille i jula.

Krisetelefon

Krisetelefonen er døgnåpen og er for alle som er i følelsesmessig eller eksistensiell krise, og for den som tenker på å ta sitt eget liv.

Foto: Linda Haugvaldstad / Scanpix

Det har vært en travel jul for hjelpetelefonen til Kirkens SOS.

På landsbasis ble det besvart 1250 henvendelser mellom 23 og 26. desember.

Det er en nedgang fra i fjor, men telefonen har allikevel knapt stått stille, sier daglig leder Kirkens SOS i Borg, Harald Mella.

LES OGSÅ:

– Mange er ensomme

– Jula er en fin tid, men dessverre får den også frem de vonde følelsene hos mange mennesker. Spesielt er det mange som kjenner på ensomheten. Det er ikke alle som kan dele juletiden med venner og familie, sier Mella til NRK.no.

Kirkens SOS jobber for å lindre menneskelig nød som ensomhet, fortvilelse og depresjon.

Krisetelefonen er døgnåpen og er for alle som er i følelsesmessig eller eksistensiell krise, og for den som tenker på å ta sitt eget liv.

– Vi skal være til stede for alle som trenger noen å snakke med, sier Mella.

LES OGSÅ:

Begynner i oktober

Hjelpetelefonen til Mental Helse har også hatt stor pågang i jula.

Mellom 23. og 26. desember hadde hjelpetelefonen i snitt 200 samtaler per dag, noe som er rundt 10 prosent mer enn vanlig.

Allerede i oktober merket den daglige lederen for hjelpetelefonen at jula nærmet seg.

– Problemer i forbindelse med jula begynner å melde seg allerede da. De fleste henvendelsene går på at folk føler det forventes at alt skal være perfekt i jula, og at de ikke strekker til, sier daglig leder Inger Ellingsen til NTB.

Øker for hvert år

Ellingsen knytter ikke økningen til hendelsene 22. juli.

– Økningen vi har hatt i år, er akkurat som den pleier, og det har ikke vært mange henvendelser i forbindelse med 22. juli. Det er mange som mister sine kjære i løpet av et år, og savnet forsterkes veldig i julehøytiden. Det er også mange andre
faktorer som gjør at folk ringer til oss, sier hun.