Hopp til innhold

– Hjelp oss å snu fergen!

En passasjerferge fikk store problemer i Indre Oslofjord lørdag. Passasjerene ble fanget på dekk etter at både styremaskin og landgang sviktet.

Passasjerene på Nesoddbåten kommer seg ikke i land.

M/S Tidebaronessen måtte til slutt snus med håndkraft etter at alle systemer sviktet.

Foto: Therese Koppang

Det var til slutt passasjerenes muskelkraft som reddet havaristen M/S Tidebaronessen i land ved Nesoddtangen lørdag morgen.

Fergen hadde kurs mot Son og var fullstappet med passasjerer. Derfor la den fra kai ved Aker Brygge litt før den skulle, klokka 09.56 lørdag morgen.

– Et par tre minutter senere begynte jeg å merke at noe var galt. Det var mye opp og ned med farten, og da jeg så opp etter noen minutter hadde vi kurs rett mot Nesoddlandet, sier passasjer Christian Boger til NRK.

Han var egentlig på vei til Oscarsborg festning på helgeutflukt med moren og faren sin.

– Vi var fanget på dekk

– Da vi nærmet oss brygga på Nesoddtangen fikk vi melding over høyttaleranlegget om problemer med styremaskinen, og at vi ble 10 minutter forsinket før det var fikset.

Etter noen minutter kom en ny melding over anlegget, der det ble sagt at fergen hadde så store problemer at den ikke kunne kjøre videre.

– Men vi var fanget på dekk og kom oss ikke i land. For landgangen virket ikke. Nok en melding ba de som var unge og sterke hjelpe til å trekke fergen sidelengs mot kaia. Etter 15 minutter fikk vi endelig lagt siden til og kunne gå i land, sier Boger.

M/S Tidebaronessen havarerte på Nesoddtangen.

Det tok lang tid før passasjerene kom seg på land etter at M/S Tidebaronessen havarerte ved Nesoddtangen.

Foto: Christian Boger

Har hatt problemer før

M/S Tidebaronessen kjører sommerrute 602 fra Aker Brygge via Drøbak til Son for Ruter.

Fergen er bygget av Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane og sto ferdig januar 2009. Den er 27 meter lang, har en bruttotonnasje på 228 tonn og har plass til 180 passasjerer.

Ifølge Tide Sjø som drifter båten, er det ikke første gang fergen har problemer. Også i slutten av mai i år oppstod det tekniske problemer som førte til at fergen måtte tas ut av drift.

Reserveferge vurderes

Områdesjef i Ruter Per Thorsby sier havariet skyldes en generator og at skipselektrikere er på plass for å reparere. Han håper fergen er i drift søndag morgen, men at reservefergen Huldra eventuelt må benyttes.