Hopp til innhold

- Haxi er ren pirattaxi

Drosjesjåførene er lei av mobiltjenesten Haxi. Og de er lei av å vente på at myndighetene slår ned på appen, som de mener driver piratvirksomhet.

Bent Skogli

Misfornøyd og utålmodig: Bent Skogli og taxisjåførene vil ha slutt på det de mener er piratvirksomhet via Haxi.

Foto: Steffen Fjærvik

– Se her, sier leder for Taxiforbundet i Østfold, Bent Skogli.

Han er inne på Haxi.no, en nettside med egen mobilapp der folk kan bestille bil med sjåfør. Omtrent som en taxi.

– De kjører jo hvem som helst og fremmede folk. Dette er ikke noen kompiskjøring. Dette er ren, skjær piratvirksomhet.

Det som skal skille vanlig taxi fra Haxi er at brukerne og sjåførene skal dele utgiftene til kjøring. Pluss litt tips, kanskje ...

Samkjøring

På Haxis nettsider står dette:

«Spontan samkjøring via Haxi er en privat avtale mellom sjåfør og passasjer. Programvaren som brukes til samkjøring er en formidlingstjeneste, og Haxi har ikke noe ansvar for innholdet og bruken av programvaren Vår anbefaling er at sjåfør og passasjer deler 50/50 på utgifter som drivstoff, slitasje og bompenger. Passasjeren har i tillegg sin fulle rett til å tipse sjåføren etter eget ønske..»

Direktør i Skatteetaten, Øivind Strømme, sier til NRK at tips som hovedregel er å betrakte som skattepliktig inntekt.

Ikke noe særlig overskudd

Haxi

Sjåfør i Sarpsborg: Tirsdag formiddag var Mick Eriksen den eneste som kjørte via Haxi i nærheten av NRK Østfolds lokaler.

Foto: Skjermdump

Han har ikke betalt skatt av det han har fått for kjøringa, sarpingen NRK snakket med om Haxi denne uka. Tirsdag formiddag var han den eneste i nærheten av Fredrikstad som tilbød kjøring. Han ligger ute med fullt navn, bilde og telefonnummer på Haxi og snakker gjerne med NRK.

– Jeg har ikke innberettet noe til skattemyndighetene, for jeg har ikke gått noe særlig overskudd, sier sarpingen.

Hva sier du til dem som mener dette er piratvirksomhet, spør NRK.

– Det bryr jeg meg ikke om, sier Haxi-sjåføren.

– Hva med dem som sier du tar levebrødet fra taxisjåførene, da?

– Ingen har sagt det til meg.

Men nå når vi spør, da?

– Jeg er ikke sikker på hva jeg skal svare da.

Den største summen han har kjørt inn var på 500 kroner, forteller han. Det var en tur i Råde i forbindelse med et bryllup.

Anmeldt

– Vi har hørt at vi er anmeldt andre steder i Norge, sier prosjektleder for Haxi, Aleksander Sønder på telefon.

– Hvem som helst kan anmelde oss, det er helt gratis, men vi har altså ikke hørt noe fra politiet, sier Sønder.

Danmarks Radio: Haxi-chauffør: Jeg er ingen pirattaxi

Politiet i Østfold forteller at de ikke kjenner til Haxi, og at de heller ikke har mottatt noen anmeldelse.

Sønder mener Haxi ikke gjør annet enn å koble sammen passasjerer og sjåfører, og at de ikke vet hvem som betaler for hva eller hvor mye.

Aleksander Sønder

- Drosjesjåførene er desperate, sier Aleksander Sønder som er prosjektlederen for Haxi.

Foto: Privat

– Haxi skiller seg fra pirattaxi ved at det er et gjennomsiktig system der du vet hvem sjåføren er. Pirattaxi er i prinsippet en drosjetjeneste uten lisens. Haxi er en utvidelse av dine sosiale relasjoner på internett. Vi er koblet mot Facebook, og du kan se hva slags relasjon og felles venner du har med sjåføren, sier Sønder.

Bent Skogli i Taxiforbundet bare fnyser av at dette skulle være som å sitte på med venner. Han avviser også argumentet med at det står folk fritt å gi hva de vil i tips:

– Tips er også vederlag. Vederlag må innberettes og beskattes, sier Skogli.

– Desperat

Aleksander Sønder mener Haxi er en tjeneste for framtiden og synes taxisjåførene angriper dette feil:

– Det virker desperat, sier han.

Skogli, på sin side, er utålmodig:

– Det er veldig frustrerende. Det må skje noe nå. Raskt.