– Fremdriften har vært god, men den kunne vært bedre. Tiden går fort, og det er avgjørende at vi kan ta over et selskap som fortsatt er i drift, sier Johannessen.
Tirsdag var han i møte med åtte av fylkets ordførere og representanter fra fylkeskommunen. I møterommet på Støtvig hotell i Larkollen fikk ordførerne presentert planene selskapet har.
Hovedbudskapet fra Rygge Airport AS er at de er avhengig av at ingen kommuner stikker kjepper i hjulene for planene.
Tidsfristene er nemlig ekstremt stramme.
– Ordførerne vet hva som står på spill. De har en felles visjon og målsetting om å redde Rygge. Jeg opplever å få full støtte, sier Johannessen.
- Les også: Prøver å lokke til seg Rygge-ansatte
– Vil yte ekstra
Knut R. Johannessen er fortsatt optimistisk for at det kan bli flyplassdrift på Rygge neste år.
Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpixSiste fly fra Rygge går 29. oktober. Målet til de nye eierne er at de skal ta over driften fra 1. november, men det er uaktuelt at det blir flyvninger fra Rygge gjennom vinteren.
Likevel har aktørene dårlig tid dersom det skal bli flyvninger i 2017.
Et av de mest kritiske punktene fremover, er ifølge Moss-ordfører Tage Pettersen (H) å lande konsesjonene i løpet av september. For å få til det, må politikerne også jobbe på høygir.
– De fleste politikere vet at noen ganger må man yte litt ekstra når det er stramme tidsfrister. En av de avgjørende faktorene nå er dialogen med flyselskapene før flyprogrammet for neste sommer legges. Det gjøres i oktober, og da må vi jobbe for å få på plass en konsesjon nå i løpet av september, sier Pettersen.
- Les også: Hvem skal fly fra Rygge?
Dropper trolig kommunestyrene
Ordfører René Rafshol (H) i Råde er klar over at dette er dårlig tid. Han sier det kan ende med at flere av kommunene ikke tar konsesjonsarbeidet via kommunestyret.
– Flere kommuner vil droppe kommunestyremøtet for å få til dette fortest mulig. Det er en ny aktør som kommer inn, så det er den samme forutsetningen som vi legger til grunn, sier han.
Råde-ordføreren mener ordførerne i fylket er villige til å gå langt for å hjelpe selskapet med å ta over driften.
– Vi har nesten lovet i dag at dette skal vi få til, så det skal nok gå bra i forhold til konsesjonene, sier Rafshol.