Hopp til innhold

– Forkastelig lav sjåførlønn

Utenlandske sjåfører kjører for norske firmaer på en lønn som er ekstremt mye lavere enn norsk minstelønn for sjåfører. – Forkastelig, sier Yrkestrafikkforbundet.

Ida Langdalen Kristiansen i Yrkestrafikkforbundet står foran en lastebil fra Bring

Denne uken har Yrkestrafikkforbundet gjennomført en stor spørreundersøkelse blant utenlandske yrkesførere.

Foto: Lotte Olsen/NRK

– Blant annet får litauere og polakker som er ansatt i norske firma lønn fra hjemlandet, det vil si rundt 2000 euro i måneden.

Det sier kommunikasjonsansvarlig Ida Langdalen Kristiansen i Yrkestrafikkforbundet, som i tre dager har gjennomført en spørreundersøkelse blant utenlandske yrkessjåfører på Svinesund.

Rundt 500 lastebilsjåfører har svar anonymt på spørsmål om lønns- og arbeidsvilkår.

– Du vil ikke møte en sliten og sulten sjåfør

Ida Langdalen Kristiansen i Yrkestrafikkforbundet står foran en lastebil, hun har en bok i hånden.

Kommunikasjonsansvarlig Ida Langdalen Kristiansen i Yrkestrafikkforbundet

Foto: Lotte Olsen / NRK

Mens norske sjåfører forteller at de får fra 25 000 – 40 000 kroner per måned, har enkelte utenlandske sjåfører som jobber fast i Norge opplyst at de får rundt 16 000 kroner per måned.

– Per i dag er sosial dumping lov. Vi vil ikke ha det slik at utenlandske sjåfører skal kjøre fast i Norge og ikke få norsk lønn og norske arbeidsvilkår for det arbeidet de gjør her i landet, sier Langdalen Kristiansen.

Yrkestrafikkforbundet mener at ulikheter i lønns- og arbeidsvilkårene er i ferd med å ødelegge det norske markedet.

De vil derfor jobbe for at minstelønna skal bli allmenngjort. Det vil si at en landsomfattende tariffavtale også skal gjelde uorganiserte og utenlandsk arbeidskraft.

– Ikke noe bra

Langdalen Kristiansen mener at dårlige lønns- og arbeidsvilkår for utenlandske sjåfører også kan ramme norske bilister.

– Du kan tenke deg hvis du møter en sjåfør som ikke har råd til å kjøpe mat i Norge. Du har ikke lyst til å møte en sliten, sulten og overarbeidet sjåfør bak rattet på en trailer som veier 50 tonn.

Leder av Transportarbeiderforbundet i Østfold, Erik Graarud, liker ikke det som Yrkestrafikkforbundet nå har avdekket.

– Det er ikke noe bra. Vår holdning er at en utenlandsk sjåfør, som kjører i Norge for en norsk transportør, bør ha tilnærmet lik lønn som en norsk sjåfør.

Er dette noe dere vil se videre på?

– Det skal jeg ta opp direkte med forbundet sentralt. Jeg tenker at vi bør se på muligheten for å gå inn og ta en kontroll på dette, sier Graarud.