– Oslotrafikken bør gå foran vestlandstunnel

T-bane i Oslo-området er viktigere enn fergefritt Vestland, mener Akershus-politiker.

– Oslotrafikken bør gå foran vestlandstunnel
Tunnel mot T-bane (NRK/Vegvesen)
T-bane i Oslo-området er viktigere enn fergefritt Vestland, mener Akershus-politiker.

T-bane i Oslo-området er viktigere enn fergefritt Vestland, mener Akershus-politiker.

Siri Engesæth

Siri Engesæth.

Foto: Venstre
Erling Sande

Erling Sande.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX
Marit Arnstad

Marit Arnstad

Foto: Tone Iversen / NRK

Om få dager legger regjeringen fram ny Nasjonal transportplan. Mye av innholdet i planen er allerede kjent gjennom lekkasjer. Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) har for eksempel lekket elektrifisering av jernbanen i Trøndelag. Fergefri E39, Rogfast-prosjektet og skipstunnel ved Stad er også av lekkasjene.

Dette får Akershus-politiker Siri Engesæth (V) til å reagere.

– Regjeringen vil bruke 150 milliarder kroner på å gjøre E39 fergefri. Deler skal dekkes med bompenger, men like fullt er det uforståelig at de tar seg råd til en slik investering uten samtidig å ha råd til ny Oslotunnel til 20 milliarder, sier
Siri Engesæth til Dagsavisen.

Vil ha mer til Oslo-området

Siri Engesæth er også tidligere daglig leder i Bellona. Hun mener at pengene i Nasjonal Transportplan gjør størst nytte for seg i Oslo og Akershus, og at kronene brukt også er mest lønnsomme her.

Dårlig kapasitet i Oslotunnelen er en av grunnene til at regjeringen ikke kan love full InterCity-utbygging i Nasjonal Transportplan.

– Jeg synes absolutt regjeringen må vurdere om ferjefri E39 er det tiltaket de vil gjennomføre i stedet for et velfungerende kollektivtilbud i Oslo og Akershus, sier Siri Engesæth. Hun mener regjeringen bør prioritere:

  • Bane fra Oslo til Fornebu.
  • Bane fra Oslo til Ahus.
  • Ny Oslotunnel for jernbanen.
  • Bedring av togtilbudet fra Oslo til Kongsvinger.
  • Bygging Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss.

De to trøndelagsfylkene som får bedring av jernbane har til sammen 436.000 innbyggere. Til sammenligning har Oslo og Akershus nær 1,2 millioner innbyggere.

– Køene bare fra Asker til Oslo koster samfunnet allerede én milliard i året. Follobanen burde for lengst ha vært bygd. Til Fornebu står bussene rumpe til rumpe. Samtidig vil Oslo og Akershus vokse med to ganger Trondheim fram mot 2030, sier Engesæth.

– Skremmende kunnskapsmangel av Venstre

Erling Sande representerer Senterpartiet på Stortinget for Sogn og Fjordane. Han sier til NRK at Venstre burde sette seg inn i ting før de kommer med meningsløse utspill.

– Men det er fint å få belyst politiske uenigheter. Hun viser en skremmende mangel på kunnskap om næringsliv. Det er vesentlig for næringslivet langs kysten å få veg. Veg utløser verdiskaping, sier Erling Sande.

– Lite raust av Venstre

Samferdselsminister Marit Arnstad mener Engesæths utspill er lite raust. Til Dagsavisen sier hun at 60 prosent av pengene til jernbane i Nasjonal Transportplan går til Oslo-området.

– I tillegg går en stor del av veimidlene til Østlandet. Derfor synes jeg i grunnen at det blir lite raust å ikke kunne unne hverandre å få dekket viktige transportbehov i hele landet, sier Arnstad.

Samferdselsministeren er heller ikke enig med Engesæth i samfunnsnytten ved milliardprosjekter i distriktene blir mindre enn å bruke pengene i Oslo-området.

– Ett av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene vi planlegger for tida, er Rogfast. Der vurderes det å lage forbindelse mellom nord og sør i Rogaland over Boknafjorden. Det har svært stor positiv netto nytte. Mange av prosjektene i Oslo har negativ samfunnsøkonomisk nytte, sier Marit Arnstad.

– Begrepet samfunnsøkonomisk nytte er mer variert enn det mange tror. Men det betyr også at vi ikke bare kan se på det. Vi er nødt til å se på hvilke viktige behov vi dekker for befolkningen i de ulike delene av landet, sier Marit Arnstad.

Rogfast, Arsvågen

Rogfast på E39 slik veien er planlagt ved Arsvågen, ved nedkjøringen til Boknafjordtunnelen nordfra.

Foto: Statens Vegvesen / NRK
Rogfast, Kvitsøy

Syklistene vil ha et ekstra løp i tunnelen, slik at det er mulig å sykle gjennom.