– Når man ønsker å bo litt mer landlig med god tilgang til skog og mark, så ønsker man også å ha litt mer rom rundt seg, sier ordfører i Aurskog-Høland, Roger Evjen (Ap).
I den nye kommuneplanen som er ute på høring, utfordrer Aurskog-Høland regelen om at 80 prosent av veksten skal skje på Bjørkelangen.
– For et enstemmig kommunestyre er det viktig å tenke flere tettsteder. Vi vil i stedet at 80 prosent av utbyggingen skal skje i kollektivaksen fra Bjørkelangen mot Lillestrøm enten om Løken eller om Aurskog, det vil si tettstedene der bussen allerede går, sier Evjen.
Fagerstrand
Den omdiskuterte 80-20-regelen står i regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus, der landkommunene i Akershus har fått tildelt ett eller maksimalt to steder der 80 prosent av alle nye boliger skal konsentreres.
På Nesodden har kommunestyret allerede vedtatt en kommuneplan i strid med den overordnede planen fordi de vil åpne for inntil 1.200 nye boliger på Fagerstrand, 6-800 av dem i nedlagte oljetankanlegget.
– Det får vi ikke lov til, fordi den regionale planen i sin visdom har bestemt at det eneste stedet hvor det skal bygges på Nesodden, er på Tangen, sier ordfører Truls Wickholm (Ap).
– På Tangen er det allerede ganske fullt, men her har vi lyst til å åpne opp et nytt område som i dag ligger helt brakk fordi det er gammel industri som har vært her.
Mindre bilbasert
Både fylke og stat har fremmet innsigelse mot utbyggingen på Fagerstrand, det vesle tettstedet lengst sør på Nesodden.
– Nesodden kommune utforder selve grunnprinsippet i planen, sier faggruppekoordinator Ingeborg Austreng hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, som passer på at planen blir fulgt på vegne av staten.
– Det vil være i strid med målet om å få til en mindre bilbasert boligutvikling i Akershus.
– Hvorfor er det pekt ut så få punkter i Akershus?
– Grunnen er at man ønsker å konsentrere befolkningsveksten rundt enkelte kollektivknutepunkter slik at disse kan få gode kollektivtilbud og redusere transportbehovet og klimagassutslippene, sier Austreng.
Hurtigbåt
Truls Wickholm avviser at nye boligområder på Fagerstrand må bli bilbaserte.
– På Nesodden har vi kjempegod erfaring med å kjøre båt inn til Oslo. På Fagerstrand går det hurtigbåt direkte fra brygga i sommerhalvåret. Å utvide den til også å gå vinterstid, er et miniproblem, sier han.
Spesielle hensyn
Ordføreren i Aurskog-Høland synes argumentet for full samling på Bjørkelangen faller bort så lenge bussen fra Bjørkelangen også går gjennom tettstedene kommunen ønsker å utvikle.
– Når vi slår oss sammen med Rømskog i 2020, er vi 1165 kvadratkilometer, større enn resten av Nedre Romerike til sammen. Da bør det kunne tas noen spesielle hensyn til hvor folk skal bo.
– Vi er ikke Lillestrøm, vi er ikke Oslo, vi er ikke Sandvika. Vi er Aurskog-Høland, og vi har godt plass, konstaterer Roger Evjen.
Må bruke hodet
Arbeiderpartiets gruppeleder i Akershus fylkesting, Tonje Brenna, kommer partikollegene på ordførerkontorene til dels i møte.
– 80-20-regelen bør bestå, men vi bør som politikere vise skjønn og bruke hodet når vi behandler planene i den enkelte kommune. Det er forskjell på Sandvika og Aursmoen, og det må vi ta innover oss.
– For Nesoddens del er det trangt på Tangen, og vi må nok vurdere å åpne for å utvikle andre deler av kommunen. Fagerstrand er åpenbart et sånt område, sier hun.
- Les også: – Ikke greit at Oslo setter begrensinger for Akershus
- Les også: – Folk flytter ikke til Akershus for å bo i blokk