Hopp til innhold

– Føles som om jeg har mer kontroll

Fredag setter Rallyfører Mads Østberg kursen mot Monte Carlo for å gjennomføre den siste testen før sesongstarten i Rally VM.

Mads Østberg tester Citroen

Mads Østberg bruker sesongstarten til å kjøre seg inn i bilen. I Sverige i Februar satser han på å kjempe om en topplassering. Se video fra hans test med Citroen.

Han har allerede kjørt over 300 kilometer med sin nye Citroën DS3, og han inntrykket er at dette er noe helt annet enn å kjøre en Ford.

– Følelsen er absolutt god og veldig annerledes enn å kjøre en Fiesta. I mine øyne er dette en positiv følelse, i alle fall på asfalt, sier Østberg til NRK.no.

LES OGSÅ:

Trenger ikke presse så hardt

– Bilen er mye roligere mer stabil og jeg føler jeg kjører mer ryddig med den

– Så du trenger ikke presse så hardt som du måtte med en Ford?

– Det Føltes litt slik ja. Når en kjører opp til grensen av hva bilen tåler, så føles den veldig sterk. Jeg har ikke vært mye over grensen ennå, men de gangene jeg har vært det, så reagerer bilen litt annerledes enn hva jeg er vant til tidligere.

Bilen er bygget opp rundt Sebastien Loeb som var kjent for en rolig kjørestil og det var sjelden en så Loeb kjøre av veien med den.

– De få avkjøringene med Citroënene er litt spesielle, for å si det sånn, sier Østberg

I midten av desember ble det offentlig at Våler-føreren skal kjøre en VM-sesong for mesterskapsgiganten. Sammen med Kris Meeke og Khalid Al Qassimi utgjør de tre VM-teamet til Citroën i 2014.

SE VIDEO: Optiker skal hjelpe Østberg

(Artikkelen fortsetter under)

Mads Østberg håper en optiker skal bli redningen for å få slutt på alle utforkjøringene.

Skal kjøre seg inn i første løp

Sesongen starter 14 januar i Monte Carlo – et løp Østberg kun har kjørt én gang tidligere. Det endte med en sjetteplass, noe som var innenfor målsettingen han hadde satt seg.

– Det løpet skal jeg bruke til å kjøre meg litt inn. Vi må være realistiske i forhold til dette løpet da det er andre gang jeg kjører der. Det er jo på et underlag som en del av oss vet at ikke er mitt favorittunderlag, sier han.

– Vi har blitt enige om at vi skal komme oss gjennom løpet på en ok måte. Teamet ønsker ikke at jeg skal kjøre med beina over hodet i det løpet. I Sverige derimot er det rimelig klare instrukser om å pushe hardt.

Rally Monte Carlo, som er et asfaltløp, er beryktet for sine utfordrende fartsetapper, hvor underlaget fort kan skifte med både snø, is og bar asfalt på en og samme etappe.