I dag kom nyheten om at Statens vegvesen har endret vedtaket som kom i forrige uke om å kaste elbilene ut av kollektivfeltet på E18 mens de rehabiliterer tunneler. Nå vil de tillate elbiler i kollektivfeltet så lenge man har med seg minst én passasjer.
Samferdselsbyråd Guri Melby (V).
Foto: Eirin Eikås / NRKEt samkjøringskrav istedenfor full utkastelse er noe både Norsk elbilforening og lokalpolitikere har jobbet for. Samferdselsbyråden i Oslo, Guri Melby fra Venstre, mente Statens vegvesen misbrukte sin myndighet ved å kaste ut elbilene. I dag er hun fornøyd.
– Jeg er glad de nå prøver å finne en løsning som gjør at vi kan videreføre den gode elbilpolitikken og samtidig sørge for fremkommelighet for kollektivtrafikken. Jeg er veldig glad de nå lytter til våre innspill. I starten overså de vår holdning, de har nok fått beskjed fra høyere hold, sier Melby.
Sammen med fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), har Melby presset på for at elbilene skal få bli og ikke kastes ut av kollektivfeltet fra morgenen 2. juni.
– Var bare et tidsspørsmål
Fylkesordfører i Akershus Anette Solli (H).
Foto: Vegar Erstad / NRKDa Statens vegvesen vedtok å midlertidig kaste ut elbilene skulle forbudet gjelde fra Vækerø til Filipstad i visse tidsrom. Nå når samkjøring tillates, utvides området ut til Sandvika i Bærum. (Se faktabokser)
Fylkesordfører Solli mener likevel det nye vedtaket er en seier.
– Det hadde nok uansett vært et tidsspørsmål før de måtte utvide til Sandvika. Når man i november tar fatt på Granfosstunnelen hadde det ikke vært mulig å få flyt i trafikken uten å gå helt ut dit. Da er det bedre å ta høyde for det og heller få på plass et system som er til å leve med hele toårsperioden med tunnelrehabilitering, sier Solli.
Tror samkjøringskravet vil bli respektert
Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
Foto: PrivatFor Elbilforeningen en dagens nyhet en skikkelig gladnyhet.
– Flott at Statens vegvesen tar til fornuft, sier kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland.
– Dette er noe vi har jobbet for. De fleste medlemmene våre syns dette er positivt for å fortsatt ha en elbilfordel i kollektivfeltet. Samkjøring er også viktig, det bør alle bilister gjøre, sier han.
Han tror samkjøringskravet vil bli respektert.
– Det sosiale presset er så stort i kollektivfeltet, så jeg tror du får raskt beskjed om du bryter den regelen, sier Haugneland.
- LES OGSÅ: Full forvirring om hvem som kan bestemme
- LES OGSÅ: – Elbilene må vekk, bussen må frem