Miljøpartiet kritiserer el-sykkelkampanje

Å oppfordre flere til å bruke el-sykkel kan være direkte farlig. Det mener Miljøpartiet De Grønne.

El-sykkel

Miljøpartiet De Grønne mener at sykkelveiene i Oslo ikke er gode nok til at myndighetene bør oppfordre til å kjøpe el-sykkel.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

Vanligvis er de svært positive til sykler og syklister. Nå kritiserer Miljøpartiet De Grønne sykkelmyndighetene for å ha satt i gang el-sykkelkampanjen.

I et brev til byrådet i Oslo kritiserer Miljøpartiet De Grønnes bystyrerepresentant Harald Nissen oppfordringen om å la bilen stå og velge tråsykkel med elektrisk hjelpemotor i stedet.

– Kampanjen reiser en del viktige debatter som man ikke tar, og det er den økende konflikten mellom forskjellige myke trafikanter som gående, syklister, el-syklister, sier Nissen til NRK.

Alle myke trafikanter kan bruke både fortau og gang- og sykkelvei.

Krever bedre sykkelveier

Harald Nissen

Harald Nissen.

Foto: Kjell A.Olsen/Adresseavisen

Det er Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Transportøkonomisk Institutt som står bak kampanjen for el-sykkel.

Harald Nissen vil ha debatt om ikke trafikantgruppene bør separeres bedre slik man gjør i Danmark og andre land, og mener at sykkelveiene må bli bedre før man oppfordrer til el-sykling i stor stil.

– Miljøpartiet De Grønne er jo grunnleggende positive til syklister. Det er ikke der problemet ligger. Alle sammen ønsker flere syklister, men da må vi faktisk legge til rette for dem slik at det ikke skapes flere konflikter mellom de myke trafikantgruppene, sier Nissen.

– Dere skriver at veldig mange el-sykler er farlige?

– Det er satt litt på spissen. Men det er ikke bare å kaste mange myke trafikanter ut i trafikkbilde uten å fortelle dem hvordan de skal oppføre seg og hvordan de skal forholde seg til de andre typer trafikanter.

Synes det er et fint virkemiddel

Syklistenes Landsforening er enig med miljøpartiet i behovet for bedre sykkelveier og å skille trafikantgrupper, men konstituert generalsekretær Trond Berget mener at det er galt å angripe el-sykkelkampanjen.

– El-sykkel er et veldig fint virkemiddel til å få folk til å sykle. Folk som har en tung vei hjem med lange bakker og ikke er så godt trent kan sykle på el-sykkel.

Forstår ikke motstanden

Berge mener at all sykling er en fordel i denne byen og har vanskelig å forstå motstanden mot el-syklene.

– Oslo kommune har som mål at sykkelandelen skal øke til 12 prosent fra dagens 4–5 prosent. Det er en kraftig økning, så behovet for sykkelveier ligger der uansett hva slags sykkel folk bruker, sier Berget.

– Men har de et poeng i at det kan være farlig?

– Det kan være farlig. Hvis man får helt utrente syklister opp på en el-sykkel, som man lettere får god fart på, inn mot et kryss, kan det være farlig. Man skal være klar over at all sykling krever trening og litt erfaring. Har man ikke har syklet på en stund må man kanskje trene seg andre steder enn i blandet trafikk og inni byen.

Vil du sykle til jobben men er lei av å være gjennomsvett på kontoret - så er det en god idé å følge med nå. 
Sykkelmyndighetene vil nemlig ha langt flere til å bruke el-sykkel som transportmiddel.

Vil ha flere på el-sykkel.