Hopp til innhold

– Et overgrep mot pasientene

Helseministeren vil at fastlegene skal kalle inn pasienter som kanskje er friske, og besvare telefonhenvendelser innen to minutter. – Dette er helt absurd, sier tillitsvalgt for allmennlegene i Østfold.

Tillitsvalgt ved allmennlegene i Østfold, Christina Fredheim

Tillitsvalgt for allmennlegene i Østfold, Christina Fredheim

Foto: Camilla Næss/NRK

I dag la Helse- og omsorgsdepartementet frem en ny fastlegeforskrift. Den er preget av at pasientene i større grad skal evaluere sine egne fastleger, i form av jevnlige spørreundersøkelser om både legenes behandlinger og tilgjengelighet.

Samtidig legger den opp til en helt ny hverdag for fastlegene selv.

Helseministeren vil blant annet at fastlegene skal kalle inn pasienter som ikke har vært hos legen på en stund, at de skal gå mer på hjemmebesøk, og at 80 prosent av telefonhenvendelsene skal besvares innen to minutter.

Fastlegene skal også evalueres, og bøtelegges dersom de ikke følger opp det nye regelverket.

Det får tillitsvalgt for allmennlegene i Østfold, Christina Fredheim til å reagere. Hun mener at forskriften er ødeleggende.

– Jeg synes at departementet her legger opp til en dramatisk endring av noe som faktisk fungerer veldig bra fra før.

– Det er i og for seg hyggelig at de ser på oss som omnipatente multikunstnere, som både kan være på et dialogmøte, svare på telefonen, og være veldig tilgjengelig på kontoret samtidig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Resepsjon, Kråkerøy legekontor

Her, ved resepsjonen på Kråkerøy legekontor, kan det bli hektisk dersom den nye fastlegeforskriften blir vedtatt.

Foto: Camilla Næss/NRK

– Kommer fra noen som ikke har greie på det

Spesielt reagerer Fredheim på punktet om at hun kanskje må kalle inn friske pasienter – bare fordi hun ikke har sett dem på en stund.

– Vi kan ikke ha oversikt over hvem som burde ha vært hos legen, og som ikke kommer. Det ser jeg på som helt absurd, og rett og slett et overgrep mot pasienten, hvis vi skal presse oss på noen som ikke ønsker å bli undersøkt.

Hun medgir samtidig at også fastlegene har et forbedringspotensial, men den nye forskriften kan hun rett og slett ikke akseptere.

– For å være helt ærlig, så synes jeg som at det virker som at det kommer fra noen som ikke har ordentlig greie på dette. Det virker som at de ikke helt vet hvordan ting fungerer i dag, eller forstår vår hverdag.

Les også:

Vil ha timebestilling på sms og e-post

Wenche Olsen (Ap)

Wenche Olsen (Ap) sier at det er helt nødvendig å øke tilgjengeligheten til fastlegene.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

Stortingsrepresentant i helse- og omsorgskomiteen, Wenche Olsen (Ap) sier at målet med den nye reformen er å øke tilgjengeligheten til fastlegene.

– Fastlegereformen er veldig vellykket, og folk er fornøyde med den. Men vi ser at den kan være bedre på tilgjengeligheten, og derfor kommer disse forslagene til endring, det er helt nødvendig.

Hun sier også at det ikke er meningen at legene selv skal besvare telefonen innen to minutter. Målet er at 80 prosent av pasientene skal nå legekontoret.

– Man har sikkert selv opplevd å sitte timevis i kø, og bare få opptatt. I tillegg til det ligger det også at man skal kunne bestille timer på sms eller e-post, og det vil bidra til å fjerne noe av denne trafikken.

Den nye fastlegeforskriften er et forslag som har blitt sendt på høring, der den skal være i tre måneder. Olsen sier at det kan bli aktuelt med endringer.

– Legeforening, sammen med pasientforening, og brukerforening skal nå få gi innspill til det høringsnotatet som foreligger, så får man se om det blir noen endringer i det som blir endelig vedtatt.