Hopp til innhold

– Et historisk transportløft

Bystyret i Fredrikstad vedtok i ettermiddag en bompengefinansiert bypakke, med rushtidsavgift.

Jon-Ivar Nygård (Ap)

Ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) er stolt av bypakke-vedtaket.

Foto: Tomas Berger / NRK

Alle partier, med unntak av Frp, stemte for at det skal etableres 23 bomstasjoner.

– Jeg tror vi ser på det som et historisk transportløft for Nedre Glomma-regionen, sier ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap).

Han mener dette er viktig for at de ikke skal tape ytterligere til konkurrerende regioner.

– Endelig mannet denne regionen seg opp til å ta en beslutning som gjorde at vi får en riktig utvikling på veiene våre i forhold til kollektivtrafikken vår, og som vil gi et bedre grunnlag for å få til økt verdiskapning.

Gir ikke opp

Bjørnar Laabak (Frp)

Bjørnar Laabak (Frp) mener fortsatt det er mulig å unngå bompenger.

Foto: Tomas Berger / NRK

Høyre og KrF ønsket en flat takst, men dette ble nedstemt.

Dermed ble det vedtatt en avgift på 32 kroner i rushtiden (fra 07 til 09 og 15 til 17) for lette biler, og 23 kroner resten av døgnet.

For tunge biler vil bomavgiften bli på henholdsvis 80 kroner i rushtiden, og 58 kroner ellers.

Gruppeleder Bjørnar Laabak fra Fremskrittspartiet har fortsatt ikke gitt opp kampen mot bompenger.

– Vi er jo for bypakken, det var vært punkt én. Nummer to var at staten skal finansiere det. Jeg tror at hvis folk stemmer riktig i september så vil vi få en statlig finansiering, sier han.

Med den vedtatte bypakken vil 7,8 milliarder kroner brukes på veibygging, samt gang- og sykkelveier og kollektivtrafikk.

Støtteordning

Venstre fikk gjennomslag for sitt tilleggsforslag om å utrede en kommunal hente- og bringetjeneste for barn i barnehage.

– Grunnen til at vi fremmet dette forslaget, var at småbarnsforeldre som har barn plassert på den andre siden av bommen får en ekstra kostnad, sier Ulf Trenum (V).

Frp tar dette som en liten seier.

– Jeg registrerer at forslaget til Venstre ble vedtatt, og det betyr at man allerede i dag, lenge før man setter opp bomstasjonen, begynner med støtteordninger. For dette kommer mange av innbyggerne til å trenge, sier Bjørnar Laabak.

Ulf Trenum (V)

Ulf Trenum og Venster fikk gehør for sitt tilleggsforslag om en hente- og bringeordning for barn i barnehage.

Foto: Tomas Berger / NRK