Han står i det han kaller et mareritt. I et rom med grå kjøkkenskap og nye hvitevarer peker han på en rekke feil, mangler og skader.
Det var i september at kjøkkenet fra Elkjøp ble montert opp av selskapet Crena AS – et selskap som nettopp Elkjøp anbefaler til kundene sine.
Nå har han havna mellom to stoler hvor ingen tar på seg ansvaret. Hystad mener hele kjøkkenet må rives.
Han betalte nærmere 70.000 kroner for kjøkkenet og hvitevarer, og 16.000 for montering.
– Jeg hadde aldri i livet sagt ja om jeg hadde visst om dette her. Dette er bare et eneste stort mareritt.
Han viser fram kjøkkenplater som ikke går ned til gulvet, skjeve skapknotter, enkle løsninger i kjøkkenskap og på strømuttak, og at stekeovnen er montert direkte på en treplate.
Ifølge bruksanvisningen skal det være 10 centimeters mellomrom for å unngå varmgang.
– Dette er rett og slett brannfarlig. Dette er helt håpløst og vi kommer ingen vei. Når vi kontakter Elkjøp viser de til Crena og motsatt, sier han oppgitt.
Forbrukerrådet: Mottar mange klager
Hystads sak er langt fra unik, ifølge Forbrukerrådet.
De mottar flest klager på håndverkere og sier de ofte må mekle i konflikter mellom håndverkere og forbrukere.
– Det skyldes at partene er for dårlige til å avklare ting underveis – ofte mangler kontrakt og mange noterer ikke endringer underveis. Da blir det fort uenighet om kvalitet og pris på resultatet, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice.
Hun minner om at det finnes kontrakter og råd på deres nettsider.
– I denne saken har Hystad en detaljert kontrakt og det er monteringsselskapet som har det fulle ansvaret, sier Flønes.
Forbrukerrådet har behandlet fire klagesaker på Crena AS i løpet av 2015 og 2016. Det handler om misnøye med arbeidet, forsinkelser og manglende fremmøte.
Nytt kjøkken er på vei
Elkjøp ønsker ikke å stille til intervju, men kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic AS, Øystein Schmidt, skriver dette i en e-post tirsdag kveld:
«Elkjøp beklager at Geir ikke har fått den hjelpen han burde hatt i denne saken og at kommunikasjonen mellom dem og Crena ikke har vært god nok i dette tilfellet. De legger til at Crena har gjort 2.600 oppdrag for Elkjøp så langt i år, men at én misfornøyd kunde selvsagt er en for mye. Videreformidling av Crenas tjenester er for øvrig ikke noe Elkjøp selv tjener noe på».
Nå lover monteringsselskapet å rydde opp. Nytt kjøkken og montering er bestilt.
– Kunden har ikke blitt fulgt opp på en ordentlig måte. Vi har gjort en mangelfull montering av kjøkkenet, sier Henrik Rommerud, daglig leder i Crena AS.
Men hvorfor har det tatt så lang tid?
– Årsaken er svikt i interne rutiner. Det er høyst beklagelig. Vi skal nå gå gjennom rutinene våre slik at dette ikke skjer igjen.
Håper på nytt kjøkken før jul
Geir Hystad og kona sier de nå de er svært fornøyde. De håper at saken løser seg raskt, men tilliten er tynnslitt.
– Når man bestiller et kjøkken og man betaler for montering da skal det være bra. Vi har gått her i flere uker uten kjøkken – sånn skal vi ikke ha det. Nå håper jeg bare vi får nytt kjøkken før jul.