Hopp til innhold

– Dette er et eneste stort mareritt

Det som skulle bli drømmekjøkkenet for Geir Hystad fra Hobøl endte i fortvilelse. Han og kona har vært uten kjøkken i snart to måneder.

FEIL OG MANGLER:

FEIL OG MANGLER: Kjøkkenet som Geir Hystad kjøpte på Elkjøp og fikk montert av Crena AS har en rekke feil og mangler. Hystad har klaget en rekke ganger, men ikke nådd fram. Etter snart to måneder er Hystad nå lovet nytt kjøkken og montering.

Foto: Petter Larsson / NRK

Han står i det han kaller et mareritt. I et rom med grå kjøkkenskap og nye hvitevarer peker han på en rekke feil, mangler og skader.

Det var i september at kjøkkenet fra Elkjøp ble montert opp av selskapet Crena AS – et selskap som nettopp Elkjøp anbefaler til kundene sine.

Geir Hystad

OPPGITT: Geir Hystad er oppgitt over monteringsarbeidet. – Dette er helt håpløst og vi kommer ingen vei.

Foto: Petter Larsson / NRK

Nå har han havna mellom to stoler hvor ingen tar på seg ansvaret. Hystad mener hele kjøkkenet må rives.

Han betalte nærmere 70.000 kroner for kjøkkenet og hvitevarer, og 16.000 for montering.

– Jeg hadde aldri i livet sagt ja om jeg hadde visst om dette her. Dette er bare et eneste stort mareritt.

Kjøkkenskap

FEIL: Inne i et av kjøkkenskapene er det gjort nok en lettvin løsning.

Foto: Petter Larsson / NRK

Han viser fram kjøkkenplater som ikke går ned til gulvet, skjeve skapknotter, enkle løsninger i kjøkkenskap og på strømuttak, og at stekeovnen er montert direkte på en treplate.

Ifølge bruksanvisningen skal det være 10 centimeters mellomrom for å unngå varmgang.

– Dette er rett og slett brannfarlig. Dette er helt håpløst og vi kommer ingen vei. Når vi kontakter Elkjøp viser de til Crena og motsatt, sier han oppgitt.

Feil på stekeovn

FEIL: Stekeovnen skal ifølge bruksanvisningen ha 10 centimeters mellomrom fra treplata for å unngå varmgang. Her er hengslene montert direkte på treplata, noe som er svært brannfarlig.

Foto: Petter Larsson / NRK

Forbrukerrådet: Mottar mange klager

Hystads sak er langt fra unik, ifølge Forbrukerrådet.

De mottar flest klager på håndverkere og sier de ofte må mekle i konflikter mellom håndverkere og forbrukere.

– Det skyldes at partene er for dårlige til å avklare ting underveis – ofte mangler kontrakt og mange noterer ikke endringer underveis. Da blir det fort uenighet om kvalitet og pris på resultatet, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice.

Ingeborg Flønes

MANGE KLAGER: Forbrukerrådet mottar flest klager hos håndverkere, og sier de ofte må mekle i konflikter mellom håndverkere og forbrukere, forteller Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice.

Foto: Presse

Hun minner om at det finnes kontrakter og råd på deres nettsider.

– I denne saken har Hystad en detaljert kontrakt og det er monteringsselskapet som har det fulle ansvaret, sier Flønes.

Forbrukerrådet har behandlet fire klagesaker på Crena AS i løpet av 2015 og 2016. Det handler om misnøye med arbeidet, forsinkelser og manglende fremmøte.

Nytt kjøkken er på vei

Elkjøp ønsker ikke å stille til intervju, men kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic AS, Øystein Schmidt, skriver dette i en e-post tirsdag kveld:

«Elkjøp beklager at Geir ikke har fått den hjelpen han burde hatt i denne saken og at kommunikasjonen mellom dem og Crena ikke har vært god nok i dette tilfellet. De legger til at Crena har gjort 2.600 oppdrag for Elkjøp så langt i år, men at én misfornøyd kunde selvsagt er en for mye. Videreformidling av Crenas tjenester er for øvrig ikke noe Elkjøp selv tjener noe på».

Nå lover monteringsselskapet å rydde opp. Nytt kjøkken og montering er bestilt.

– Kunden har ikke blitt fulgt opp på en ordentlig måte. Vi har gjort en mangelfull montering av kjøkkenet, sier Henrik Rommerud, daglig leder i Crena AS.

Men hvorfor har det tatt så lang tid?

– Årsaken er svikt i interne rutiner. Det er høyst beklagelig. Vi skal nå gå gjennom rutinene våre slik at dette ikke skjer igjen.

Crena Oslo AS beklager

BEKLAGER: Henrik Rommerud, daglig leder i Crena AS, beklager overfor Geir Hystad. Nå er nytt kjøkken og montering bestilt.

Foto: Stian Pedersen / NRK

Håper på nytt kjøkken før jul

Geir Hystad og kona sier de nå de er svært fornøyde. De håper at saken løser seg raskt, men tilliten er tynnslitt.

– Når man bestiller et kjøkken og man betaler for montering da skal det være bra. Vi har gått her i flere uker uten kjøkken – sånn skal vi ikke ha det. Nå håper jeg bare vi får nytt kjøkken før jul.