– Det synes jeg veldig lite om. Dette blir utfordrende for mange bransjer som er på Hvaler og gjør en jobb i dag, sier ordføreren.
I forbindelse med utredning av gang- og sykkelvei over broen, regnet vegvesenet på belastningen på nytt. Arne Bjørklund i vegvesenet sier trafikken på broen har økt, og at det var nødvendig å gjøre noe for at det ikke skal bli farlig. Han sier grensen på 32 var en måte å redusere belastningen uten at det skulle påvirke folk for mye.
– Alle personbiler, alle vanlige lastebiler og busser kan passere, men de tunge vogntog og semitrailere kan ikke passere, og må laste om, sier Bjørklund.
Dyrere transport
I dag er det omtrent ti biler i døgnet som vil rammes av den kommende vektgrensa, ifølge vegvesenet. Ordføreren tror det vil merkes av Hvaler-samfunnet.
– Det vil øke transportkostnadene for flere bedrifter veldig mye, siden de ikke kan kjøre ut til Hvaler med både bil og henger.
Han sier nesten alt av byggemateriale kommer over broen fra Fredrikstad, og tror det vil ha konsekvenser for boligprisene.
Mulig å få dispensasjon
Bjørklund sier at mens alt av last som kan deles opp må fordeles på flere biler, vil store bjelker og alt av last som ikke kan deles kunne få dispensasjon.
– Du må bare sende en søknad på forhånd, så stanser vi trafikken og geleider transporten over broen.
Men det beroliger ikke ordføreren, som sier transporten av pukk, annen fyllmasse og drivstoff vil bli dyrere. Hvaler kommune vil heller ikke kunne frakte søppel ut på samme måte som i dag.
– Dette er ikke til å leve med. Det er jo livsnerven til Hvaler.