Hopp til innhold

– Blir ikke innført dieselforbud

Dieselbil-eiere kan puste lettet ut. Det blir ikke noe dieselforbud i Oslo, tror politisk reporter Olav Juven i denne kommentaren.

Rushtrafikk

Saken om akuttiltak på dager med høy luftforurensning lå i byrådet i månedsvis før Høyre og Venstre greide å bli enige om et kompromiss.

Foto: Kvale, Jens O. / SCANPIX

Dieselforbud-vedtaket i bystyret er nemlig så utvannet og ullent formulert at det trolig aldri vil bli gjennomført i praksis. Det politisk interessante er at dette er en bevisst strategi fra Høyres side.

Saken om akuttiltak på dager med høy luftforurensning lå i byrådet i månedsvis før Høyre og Venstre greide å bli enige om et kompromiss. Venstre ville vise handlekraft i miljøpolitikken, Høyre mente at det fikk være grenser for hva man skulle plage bilistene med.

Olav Juven

Olav Juven.

Foto: Andrea Melby/NRK

Kompromisset etter lang tids kniving gikk ut på at et eventuelt dieselforbud ikke skal gjelde hele Oslo, men kun «angitte deler» av veinettet. Og hva betyr så det? Vi sakser ordrett fra byrådssaken:

«Tiltak vil kun iverksettes i områder hvor det vil bidra til å hindre dårlig luftkvalitet, og den konkrete geografiske avgrensningen som skal gjøres vil vurderes i forhold til valgt tiltak og forurensningssituasjon.»

Ambulerende forbudssoner

Vi snakker altså om en slags ambulerende forbudssoner som skal velges ut fra lokale vær- og forurensningsdata. Sonene skal skiltes over natta, og befolkningen skal varsles slik at de ikke intetanende setter seg i bilen og beveger seg i retning forbudssonen i en sky av diesel-eksos.

Hvordan har man tenkt seg at denne varslingen skal skje? Med Sivilforsvarets flyalarm-tyfoner og meldingen «Viktig melding - lytt på radio»?

Så har vi utfordringene knyttet til håndheving av forbudet og bøtelegging av de som bryter det. Og sist men ikke minst har vi det faktum at Statens Vegvesen må innføre dieselforbud på riksveiene for at forbudet skal se dagens lys på de kommunale veiene. Vegvesenet har så langt vært avventende, for å si det forsiktig.

Et dieselforbud i hele Oslo kunne kanskje latt seg gjennomføre. Men ved å legge inn premisset om den geografiske avgrensningen har Høyre sørget for å gjøre forbudet så komplisert at det trolig aldri vil se dagens lys.

Dermed er hensikten til det toneangivende byrådspartiet oppnådd. Venstre har fått en tilsynelatende miljøseier uten at bilpartiet Høyres velgere blir skadelidende. Vi er ikke et øyeblikk i tvil om at dette har vært en bevisst strategi.

Ikke tungtransportforbud

Hva så med del to i bystyrevedtaket, nemlig et forbud mot gjennomkjøring for tungtransporten?

Det er om mulig enda mer urealistisk. I publikasjonen «Konsekvensvurdering av midlertidige trafikkregulerende tiltak ved høy luftforurensning i Oslo» fra november 2011 går Statens Vegvesen summarisk gjennom mulige omkjøringsveier rundt Oslo og standarden på disse.

Oppsummeringen er knusende:

«Med bakgrunn i beskrivelsen ovenfor kan ikke merbelastning på omkjøringsvegene forsvares ut fra dagens standard. Forbud mot tungtransport gjennom Oslo er derfor ikke et aktuelt tiltak.»

Sagt med andre ord: Veimyndighetene akter ikke å ta ulykkesrisikoen ved å sende trailerkolonner ut på fylkesvei 154 mellom Ski og Ytre Enebakk midtvinters. Eller ved å la dårlig skodde østeuropeiske lastebiler seile ned bakkene mot Jevnaker på riksvei 35 på holka.