Det var på et møte med næringsminister Monica Mæland i Moss i dag at Rygge-sjef Pål Tandberg kom med den klare meldingen til myndighetene.
– Det er ikke mulig som private eiere å drive en lufthavn hvis vi må betale tretti millioner i året til Avinor. Da er det bedre at Avinor løser inn Olav Thon og Orkla og innlemmer Rygge i Avinor-konsernet, sier Tandberg.
Avinorkravet gjelder såkalte flysikringstjenester, det vil si overvåkingen av luftrommet rundt Rygge og Torp lufthavner. Avinor har gått til sak mot Sandefjord lufthavn Torp for å få en juridisk avklaring på om de har plikt til å betale.
Dom i denne saken er ventet om kort tid.
- Les også:
Langvarig konflikt
I flere år har Rygge og Torp kranglet med Avinor om det de mener er en urimelig høy regning for overvåkingen av luftrommet. Avinor mener de to ikke-statlige lufthavnene må betale det flysikringstjenesten koster.
Begge lufthavnene ligger i det som kalles Farris TMA, et område som overvåkes av Avinors kontrollsentral i Røyken i Buskerud.
– Vi har nå jobbet i flere år for å overbevise Avinor om at det ikke går an å ha et system der de ulønnsomme Avinorflyplassene subsidieres av Gardermoen, mens de to store ikke-statlige må ta en stor del av kostnadene alene, sier Pål Tandberg.
- Les også:
– Tar med meg
Næringsministeren parerer innspillet fra Ryggedirektøren med at det nå er debatt rundt Avinor-avgiftene.
– Det er nyttig å få kunnskap om dette, og det tar jeg med meg videre. Jeg vet at Samferdselsministeren jobber for å få til en konstruktiv løsning. Dette må vi løse på et eller annet vis, sier Monica Mæland.