– Ambulanse kjørte for fort da pasient døde

Ambulansen som kjørte i fjellveggen ved Nestunnelen på E16 i november holdt for stor fart etter vær – og føreforhold. Pasienten som døde var også for dårlig sikret, ifølge ulykkesgruppe fra Statens vegvesen.

Ambulanse kjørte ut på E16 før Nestunnelen

Pasienten som satt i denne ambulanse ble drept da bilen kjørte ut på E16 ved Nestunnelen 21. november i fjor. Fire andre, som alle var ansatt i ambulansetjenesten, ble skadet.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Det er konklusjonen til Nasjonal ulykkesgruppe Ambulanse, skriver Ambulanseforum.

Fire personer ble skadet i ulykken, og pasienten som lå på båre ble drept.

– Etter våre konklusjoner har farten vært for stor i forhold til forholdene på strekningen den dagen. Det er også en kombinasjon med at det var omlegging av veien akkurat der ulykken skjedde, sier lederen av Statens vegvesens ulykkesgruppe Stein Erichsrud til NRK.

– Kunne overlevd

– Det var svært vanskelige kjøreforhold da ulykken skjedde. Det kan ha vært veldig lett å gjøre en feilbedømming. Vi har konkludert med at ambulansen har kjørt i under 100 kilometer i timen.

Gruppa konkluderer også med at pasienten ikke var godt nok sikret.

– Vi mener at pasienten ikke var tilfredsstillende sikret i ulykkesøyeblikket. Da ulykken skjedde var skulderstroppene ikke i bruk, og pasienten ble derfor kastet ut av bilen, sier Erichsrud.

– Vi mener at overlevelsemuligheten var stor dersom beltene hadde vært brukt riktig, men vi vet ikke om pasienten og kroppen hadde tålt sammenstøtet selv om vedkommende var festet riktig.

Ambulanse kjørte ut på E16 før Nestunnelen

Det var tåke og dårlige kjøreforhold da dødsulykken skjedde.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

– Vanskelig å sette seg inn i

Ulykkesgruppa sier at selv om de har konkludert med dette i etterkant, forstår de at aldri klarer å sette seg inn i situasjonen til ambulansearbeiderne den dagen.

– Vurderingen der og da var feil i alle fall.

Han legger vekt på at rapporten de kommer med ikke skal ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar. De er kun ute etter at rapporten skal brukes i forebyggende sikkerhetsarbeid.

Skjedde på «trygg» omkjøringsvei

Ulykken skjedde på en ny omkjøringsvei, som ifølge samferdselsministeren skulle være «den mest trafikksikre løsningen».

Allerede dagen etter den stygge ulykken satte Statens vegvesen i gang med strakstiltak på strekningen.

Ambulanse, som var stasjonert på Ringerike, var under utrykning da ulykken skjedde på den nye omkjøringsveien, som starter rett ved siden av den nordre tunnelinngangen til Nestunnelen.

– Vanligvis kjører man bare rett frem og inn i tunnelen når man kommer fra Hønefoss, men siden tunnelen er stengt så kommer det en krapp høyresving og der starter omkjøringsveien, sa etterforskningsleder Arne Erik Håkonsen ved Hønefoss politistasjon til VG den gang.