Sju mistet livet i Østfold-trafikken

Så langt har sju personer mistet livet på veiene i Østfold.

Dødsulykke i Skiptvet

Sju personer har mistet livet på veiene i Østfold så langt i år. Det er én mer enn i fjor. Her fra en dødsulykke i Skiptvet i 2012.

Foto: Espen Torgersen/NRK

For andre året på rad mistet ingen personer livet i møtekollisjoner i Østfold. På E6 gjennom fylket har møteulykker blitt eliminert etter at det kom fire felt og midtrekkverk.

– Nå gleder vi oss over at arbeidet med ny trafikksikker E18 i Østfold også blir sluttført om få år, sier avdelingsdirektør Roar Midtbø Jensen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Påkjørt da han gikk ut av bilen

Roar Midtbø Jensen

Avdelingsdirektør Roar Midtbø Jensen i Statens vegvesen.

Foto: Tomas Berger/NRK

Statistikken over antall trafikkdrepte i Østfold viser at antall drepte de siste tre årene er omtrent halvert i forhold til årene før.

Sju personer har omkommet etter ulykker på veiene i Østfold så langt i år. Det er én mer enn i fjor.

– Ulykkestallene kan gå litt opp og litt ned. Statistikken de siste årene gjør oss trygge på at vi har fått en varig effekt av en trafikksikker E6 og strekningene som er bygd ferdig på E18, sier Midtbø Jensen.

I november døde en 57 år gammel mann fra Sverige etter at han ble påkjørt på E18 ved Ørje.

Mannen var på vei til arbeid i Norge sammen med sin sønn, da han kolliderte med rekkverket langs vegen. Mannen var uskadd da han gikk ut av bilen, men ble påkjørt av en annen bil.

Det var ikke gatelys på stedet og veien skal ha vært svært glatt.

Vil ha mer midtrekkverk

I de andre ulykkene omkom to personer på sykkel, to i utforkjøringsulykker, en på motorsykkel og en i en viltulykke.

Midtbø Jensen mener fraværet av møteulykker viser hvor viktig det er å sikre de mest trafikkerte og ulykkesutsatte vegene med midtrekkverk.

– Vi vet det er en god strategi å sikre veger med stor trafikk med midtrekkverk. Utfordringen i Østfold i årene som kommer blir å få på plass midtrekkverk på flere strekninger med mye trafikk. Samtidig må vi på veger med mindre trafikk også få til en nedgang i ulykker, særlig utforkjøringsulykker Vi må også tenke sikkerhet for fotgjengere og syklister, sier han.

Les også:

– Bilføreren har hånda på rattet

På landsbasis er det en markant økning i antall drepte i trafikken fra 2012 til 2013. Dette gjelder ikke i Østfold og i østlandsområdet hvor trenden med færre drepte i trafikken de siste årene har fortsatt i 2013.

– Hvis vi skal holde ulykkestallene lave, og helst få dem ytterligere ned, må vi fortsette arbeidet med å bygge midtrekkverk på de mest trafikkerte og ulykkesutsatte vegene. Samtidig må offentlige myndigheter og etater fortsette det viktige arbeidet med trafikksikkerhet. Det gjelder særlig Politiet, Trygg Trafikk, Statens vegvesen, fylkeskommunen og kommunene, sier Midtbø Jensen.

Samtidig understreker han ansvaret bilførerne har.

– Til syvende og sist er det bilføreren som har hånda på rattet. Hvis vi alle holder oss edru, våkne, bruker bilbelte, avpasser farten etter forholdene og ikke bryter fartsgrensene, gir vi et svært viktig bidrag for å få ned tallet på drepte og hardt skadde på vegene, sier Midtbø Jensen.