Hopp til innhold

7 av 10 transportbedrifter tror de må permittere

Mye av varetransporten går som normalt, men mange transportører regner med å måtte permittere ansatte snart.

Køer på motorvei nær grense mellom Tyskland og Polen.

Noen steder i Europa er det lange køer på grenseoverganger, som her for to dager siden på grensen mellom Tyskland og Polen.

Foto: JENS SCHLUETER

Det er Lastebileierforbundet som nå ukentlig spør medlemsbedriftene om hvordan den økende virusepidemi påvirker transportbehov i samfunnet.

Svarene nå viser at 69 prosent av transportbedriftene vurderer å permittere ansatte i nær fremtid, og at over halvparten opplever enten avlyste eller forsinkede oppdrag eller redusert etterspørsel.

For en uke siden var det ingen som svarte at de tenkte å permittere.

Antall transportører som allerede har permittert ansatte har på en uke økt fra 4 til 17 prosent.

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, er urolig for tiden som kommer.

Geir A. Moe

Geir A. Mo i Lastebileierforbundet er urolig for sjåførenes helse og for leveranse av samfunnskritiske varer dersom smitten sprer seg mye.

– Det viser en veldig dramatisk utvikling der deler av transportnæringen rammes ekstremt hardt. Vi ser også at det er mye å gjøre for deler av næringen, men at dette vil endre seg i takt med at aktiviteten i resten av samfunnet sakte avtar.

– Hvilke områder er det mest kritisk for i transportbransjen akkurat nå?

– For kritiske leveranser som mat, medisin og annet er det kritisk at sjåførene og terminalarbeidere holder seg friske.

Mo er mest bekymret for at smitten skal bre seg så mye at det går ut over transporttjenester vi er avhengige av.

Har startet å permittere

I Sarpsborg har Kingsrød Transport permittert noen ansatte, men daglig leder Jon Trygve Hagen sier at transporten går bedre enn forventet.

Vogntog fra Kingsrød Transport

Kingsrød Transport har mange biler som kjører i Norge og i Europa. De sier at transportmarkedet stort sett fungerer, men at det blir noe mindre transport når bedrifter reduserer aktiviteten.

Foto: Terje S.Johansen / Studio S a/s

– All trafikk og alle områder betjenes og går som normalt. Men det ligger i kortene at totalvolumet kan reduseres betraktelig hvis aktiviteten innen industrien synker. Vi har planer for tilpasning av arbeidsstyrken dersom transportmarkedet faller, skriver han til NRK.

Bedriften har 450 kjøretøy i drift, og transporterer både i Norge og i Europa for øvrig.

Hagen peker på at myndighetene har lagt til rette for at transportbransjen skal kunne fungere på tross av alle begrensninger som er satt i samfunnet for å hindre spredning.

Det er blant annet lempet på reglene for kjøre- og hviletid og gjort unntak fra karanteneregler.

Europeisk bekymring

Virusepidemien har de siste dagene gitt vesentlige forsinkelser på enkelt grensekryssinger i Europa.

Særlig på grensen mellom Italia og Østerrike har det vært lange køer og opptil et døgns venting for langtransporter. Men også mellom Østerrike og Tyskland, og videre mellom Tyskland og Polen har det hopet seg opp.

Årsaken har blant annet vært utvidete helse- og dokumentkontroller.

I den europeiske transportarbeiderorganisasjonen ETF er det sjåførenes situasjon som bekymrer.

En frivillig deler ut vann til sjåfører som står fast i køer ved grensen mellom Tyskland og Polen.

En sjåfør får en vannflaske av en frivillig som deler ut forsyninger til lastebilsjåfører som står fast i lange køer på motorveien A4 mellom Tyskland og Polen for to dager siden.

Foto: JENS SCHLUETER / AFP

De har varslet EU sentralt om at sjåfører er i faresonen, og meldte dette i et brev til EUs transportkommissær Adina Vălean på torsdag.

– Sjåfører må kjøre ekstra lange distanser mens de blir nektet adgang til grunnleggende behov som toaletter, matservering og andre fasiliteter, skriver EFTs generalsekretær Livia Spera.

EFT etterlyser en handlingsplan fra EU for å sikre at det blir tatt nok hensyn til sjåførene i den pågående virusepidemien.