Hopp til innhold

40 tog innstilt hver kveld fra mai

Nær 40 tog blir innstilt hver kveld når vedlikeholdsarbeidet i Oslotunnelen trappes opp i slutten av mai.

Oslotunnelen
Foto: Ørn E. Borgen / Scanpix

Jernbaneverket starter da med lange nattskift og stenger det ene tunnelløpet mellom klokka 20.30 og 04.40.

Skal jobbe lange netter

- I veldig godt samarbeid med togselskapene, så har vi kommet fram til at vi skal jobbe lange netter, syv dager i uka.Vi har fått lov til å komme igang fra halv ni på kveldstid, og jobber til 04.40 hver morgen, sier prosjektsjef i Jernbaneverket, Henning Bråtebæk til NRK Østlandssendingen.

Stadige signalfeil med togkaos i hele Oslo-området som konsekvens har til fulle avslørt den prekære vedlikeholdssituasjonen i Oslotunnelen.

Utbedringsarbeidet inne i tunnelen ble forsert i januar. Siden da er blant annet 5,5 kilometer med skinnegang skiftet ut og 490 isolatorer vasket for hånd. Problemet er at det er begrenset hva arbeidsfolkene får gjort på tre og halv time mellom siste avgang og første morgentog.

Berører rundt 40 tog

Nå er det derfor bestemt at det ene løpet blir stengt tidligere på kvelden, forklarer Bråtebæk.

- Vil all togtrafikk bli innstilt i denne perioden?

- Nei, slik som det er lagt opp og planlagt nå så er det i underkant av 40 tog som vil bli berørt. Det vil hele tiden gå tog, men på enkeltsporet drift da i tunnelen.

Han forklarer at det har vært et overordnet mål for prosjektet og togselskapene at arbeidet ikke skal berøre morgen- og ettermiddagsrushet slik at alle kommer seg til og fra jobb som vanlig.

Oslotunnelen
Foto: Ørn E. Borgen / Scanpix

Stenger i slutten av mai

Første kveld med stengning blir i slutten av mai. Arbeidet i lange skift tar pause i fellesferien, men fortsetter utover høsten. Nøyaktige datoer, hvilke tog som blir innstilt og andre detaljer jobbes det fremdeles med, sier informasjonssjef i Jernbaneverket region Øst, Ellen Svendsvoll.

- Vi jobber nå sammen med togselskapene for å få alle de siste detaljene på plass. Så om en ukes tid vil vi gå ut med detaljer om hvilke tog som blir berørt og hvordan vi gjør opplegget istedet, sier Svendsvoll.

Det vil, ifølge informasjonssjefen, ligge oppdatert info på nettsidene, både for jernbaneverket, NSB og flytoget.

- Vi vil også sørge for at det er personer på stasjonene som kan veilede, sier hun.

28 år med skitt og støv

En viktig årsak til signalfeilene er at metallspon og kullstøv i pukken blander seg med smeltet snø vinterstid og fører til kortslutning. Det første som skjer når arbeiderne får flere timer å jobbe på, er at pukken skal renses, sier Bråtebæk.

- Den har nå 28 års støv og forskjellig skitt i seg og vi skal da ta ut de øverste 20-25 cm der som forurensningen sitter. Og det skal vi gjøre med en såkalt pukk-suger, en kjempestor støvsuger som tar både støv og pukk, forklarer han.

- Når togene bremser seg ned mot Nationalteateret stasjon nederst i tunnelen, så er det metallstøv både fra bremser og hjul, bremsehjul og bremseklosse, i denne nedoverbakken både fra Skøyen og Oslo S. I tillegg er det endel kullstøv fra strømavtakeren på taket. Alt dette over 28 år utgjør et problem når det blandes med vann.

- Det blir rett og slett overledning?

- Ja det kan man si.