En time teori i uken ble byttet ut med en time fysisk aktivitet for å se om ekstra bevegelse i skolehverdagen ville ha noe å si.
– I tillegg til at elevene har fått et bedre klassemiljø, har også karaktergjennomsnittet økt. Både i teorifaget de har mistet og i kroppsøving, forteller Steffen Tangen, høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold.
– Alle fikk bedre karakter i gym
Tre skoler har vært med i studien, der målet har vært å øke aktivitetsnivået til elevene og prestasjonene i programfagene.
Rundt 300 elever fra bygg og anlegg, teknikk og industriell produksjon, service og samferdsel og helse og oppvekst har vært med i undersøkelsen.
– Mange har nok tenkt at det å ta bort teorifag vil gi dårligere karakterer, men konklusjonen er at karakterene holder seg eller blir bedre. En av skolene har hatt veldig klar fremgang og alle skolene opplever en økning i karakter innenfor kroppsøvingsfaget etter at den fysisk aktivitetstimen ble innført, forklarer han.
Studien er gjort i samarbeid med Østfold fylkeskommune, og det er programfaglærerne som har stått for undervisningen i de fysiske fagene.
– Det var litt skepsis, men etter hvert så man at elevene ble mer fysisk aktive og konsentrerte seg bedre, forteller han.
– Kan få flere til å fullføre
Forskerne kunne også konkludere med at prosjektet er gjennomførbart i en travel skoledag.
– Det er et funn i seg selv, at det er gjennomførbart. Vi ser også en stor velvilje blant skolene, som ønsker å fortsette med fysisk aktivitet selv om de ikke lenger er en del av prosjektet.
Nå skal politikerne bestemme om flere skoler skal med. Lederen i Opplærlingskomiteen i Østfold, Elin Tvete, synes funnene er spennende.
– De bekrefter at fysisk aktivitet er viktig og at det påvirker og bedrer evnen til å yte og konsentrere seg faglig, sier hun.
– Er dette noe dere vil prøve på flere skoler?
– Resultatene der det å være mer fysisk aktiv gir bedre skoleresultater, forhåpentligvis med flere fullført og bestått, må vi ta med oss videre, sier hun.