Hopp til innhold

Satser på 20 mil historisk sykkelsti

Tenk deg gamle, historiske steder langs en og samme sykkelsti – mil etter mil.

Sykkeltur i Oslo

Mellom Moss og Karstad ligger perler på rekke og rad.

Foto: Hallvard Mørk Tvete / NRK

Du kan følge kysten langs svaberg og strender på Kyststien, men vil du ta sykkelen fatt fra Norge til Sverige, må du ut på alt fra motorveier til jorder. Nå jobbes det med en sammenhengende sykkelsti på tjue mil gjennom historisk landskap fra Moss til Karlstad.

Alt som bidrar til økt sykling er bra.

Thor Fagereng

Kombinerer friluftsliv og historie

Det forteller leder for grensekomiteen Värmland Østfold, Alf Johansen.

– Vi har veldig mye i denne regionen som vi ønsker å utvikle. Vi vil slå sammen historiske tema med fornøyelse og opplevelse, forteller han.

Komiteen er i full fart med et forprosjekt som skal være ferdig til sommeren, for så å gå videre med et hovedprosjekt som skal strekke seg over tre år. Strekningen har fått navnet Unionsleden og skal gå innom alt fra Konvensjonsgården i Moss, til Spydeberg prestegård og andre historiske perler som ligger på rekke og rad.

– Vi ønsker å kombinere friluftsliv, fiske, overnatting og bygdeturisme. Samtidig med god regional mat, bading og rekreasjon. Vi vil ha hele pakken, sier han.

Målet er en 20 mil lang sykkelsti med avstikkere til spennende områder og severdigheter.

Stien blir et samarbeid mellom Oslofjordens friluftsråd og Kyststien, samtidig som det skal søkes om internasjonal støtte i form av Interreg midler. I tillegg skal det samarbeides tett med syklistforeninger. Også Statens vegvesen og det svenske Träfikverket er koblet inn.

– Veldig bra

Johansen sier det er umulig å si hvor mye en slik sykkelsti vil koste, for det er usikkert hvor mye som skal til for å få den sammenhengende.

– Det kan bli alt fra fem til femti millioner kroner, sier han.

Målet er å trekke turister til regionen på tvers av landegrensene.

– Vi håper dette vil bli en attraktiv sykkelsti, sier han.

Hvis alt går etter planen vil stien stå ferdig om tre år.

Leder for Grenserittet, som årlig trekker rundt 8000 syklister til Østfold, Thor Fagereng, synes dette er et supert tiltak.

– Alt som bidrar til økt sykling er bra. Vi har noen fantastiske områder langs denne veien som fortjener mer oppmerksomhet enn de får i dag.