Hopp til innhold

Investerer opp til 18 mrd i skolebygg

Osloskolen opplever en enorm vekst i antall elever. Likevel må skolene tåle like store kutt som de ande sektorene i forslaget til Oslo-budsjettet for neste år.

Ila skole

Osloskolen vil få en kraftig økning i antall elever i de neste ti årene. Elevtallsveksten er større og kommer raskere enn tidligere antatt. Dette bildet er fra Ila skole.

Foto: Scanpix / SCANPIX

– Antall elever i Osloskolen øker med ca 17 600 i løpet av de ti neste årene. Vi får 14 200 nye elever i grunnskolen og 3 400 i videregående skole, sier byråd for kultur og utdanning, Torger Ødegaard.

– Vi vil investere i skolebygg for opptil 18 mrd kroner de neste ti årene for å løse denne oppgaven.

Osloskolen vil få en kraftig økning i antall elever i de neste ti årene. Elevtallsveksten er større og kommer raskere enn tidligere antatt.

Oslo kommune må bruke betydelige ressurser på investeringer i skolebygg, og foreløpige anslag antyder investeringer opp til 18 mrd kroner i perioden 2012 - 2022.

Legger frem skolebehovsplan

Sammen med budsjettet for 2012, legger byrådet frem forslag til skolebehovsplan for perioden 2012-2022.

Torger Ødegaard

GByråd for kultur og utdanning, Torger Ødegaard sier kommunen må bruke mye ressurser på investering i skolebygg.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Planen gir en oversikt over behov for skoleplasser og byrådets forslag til hvordan behov for nye skoleplasser i de ulike delene av byen skal dekkes.

– I skolebehovsplanen foreslås etablering av nye skoler, utvidelser av eksisterende skoler og omgjøring av skolestruktur for å øke kapasiteten, sier Ødegaard.

Et sentralt grep i skolebehovsplanen er omdisponering av enkelte videregående skoler til grunnskoler og kombinerte barne- og ungdomsskoler til rene barneskoler.

– Nærskoleprinsippet for de yngste elevene og stort behov for barneskolekapasitet de nærmeste åren, gjør at dette er nødvendige grep for å få på plass nok skoleplasser tidsnok, sier Ødegaard.

Han legger til at omdisponering av videregående skoler til grunnskoler gir samtidig mulighet for nyskapning i skolestrukturen på videregående nivå. D

– Det legges opp til nye sammensetninger av fag og utvikling av ulike profilskoler, både ved nye og allerede godt etablerte skoler.