De nye, økte bompengetakstene blir ytterligere tredoblet når konsentrasjonen av helsefarlig NO2 i Oslo-lufta kommer over et visst nivå.
Kun formaliteter gjenstår før Oslo og Akershus får mulighet til å innføre følgende beredskapstakster i bomringen:
En tredobling av de nye satsene gir omtrent samme resultat som den opprinnelige planen, som var å femdoble satsene som gjaldt da Oslo bystyre og Akershus fylkesting vedtok å innføre akuttakster i oktober i fjor.
På verstingdagene blir kollektivtransporten gratis.
– Bør slippe unna
Høyre var med på vedtaket for ett år siden. Nå er partiet kritisk til at også biler som knapt forurenser bylufta må betale trippel pris.
– Bensinbiler og Euro 6 lastebiler (nyeste renseteknologi, jour.anm.) slipper i praksis ikke ut NOx. Da bidrar de heller ikke til dårlig lokal luftkvalitet.
– Da bør disse bilene slippe unna de ekstra høye bomtakstene på dager med høy luftforurensning, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg.
Krav fra bystyret
Han viser til at et unntak for disse kjøretøygruppene var en forutsetning da bystyreflertallet sa ja til skyhøye akuttakster:
«Byrådet bes komme tilbake med nytt forslag til forskrift som ikke inkluderer bensinbiler og tungtransport som tilfredsstiller Euro VI-kravene så snart muligheten for å innføre miljødifferensierte takster i bomringen foreligger.»
– Nå er den muligheten til stede, sier Solberg med henvisning til prishoppet for en drøy måned siden, da det både ble innført rushtidsavgift og en egen dieselavgift i bomringen.
– For at Høyre skal støtte akuttakstene forutsetter vi at bystyrets vedtak blir fulgt, og at biler som ikke bidrar til forurensningen, heller ikke skal betale, sier han.
– Forvirringen total
NAF sier at noe må gjøres på dager med akutt forurensning, men er kritisk til at både bensinbiler og ladbare hybrider får svi.
– Folk vil oppfatte det som veldig urettferdig og uforståelig når selv de som kjører på strøm må betale tredobbelt, sier informasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.
– Verstingene er eldre lastebiler og de eldste dieselbilene. Nå blir forvirringen total, og signalet til de som trenger bil, er at politikerne vingler, og det blir svært vanskelig å planlegge.
Ville blitt utsatt
Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er enig i at bensinbiler og lastebiler med effektiv renseteknologi ideelt sett burde hatt unntak.
– Vi jobber for det på sikt. Problemet er at da må vi inn i en ny prosess med staten, og da er jeg redd vi ikke får på plass dette tiltaket i vinter i det hele tatt.
– Da står vi igjen med kun dieselforbudet som virkemiddel hvis det blir farlig høy luftforurensning i Oslo.
– I valget mellom beredskapstakster og dieselforbudet, mener jeg det er bedre å få på plass muligheten til å innføre beredskapstakster fordi det er mindre inngripende, sier Berg.
Bare på verstingdagene
Norges Astma- og Allergiforbund håper ikke kritikerne greier å stikke for store kjepper i hjulene for beredskapstakster denne vinteren.
– Vi ønsker oss en Oslo-luft som ikke er helseskadelig, og som strakstiltak vil økte bomtakster være effektivt, sier assisterende generalsekretær Bo Gleditsch.
– Vi håper alle løfter blikket og aksepterer denne måten å gjøre det på mens man søker seg gjennom det nasjonale byråkratiet for å kunne differensiere i framtida.
– Det er tross alt bare på de verste dagene dette vil gjelde, sier Gleditsch.
- Les også: Dieselforbud i Oslo fra tirsdag
- Les også: Ikke dieselforbud i Oslo onsdag