– Du må egentlig spy, drite og pisse på en gang. Men så kommer man i mål, og da må man ingen av delene.
Det var denne følelsen som gjorde at Phillip Hoffman ble hekta på bilcross for fem år siden.
– Og siden har det bare gått slag i slag egentlig.
Han og kameraten Steffen Hagen, er to av over hundre personer som skal konkurrere om å bli Norges beste bilcrossfører på Landsmesterskapet i Kongsberg.
– Man har veltebur, hjelm og ordentlige seler. Det har vel aldri vært noen ordentlige ulykker i bilcross, forklarer Hagen.
Lavterskeltilbud
Omtrent 1800 driver med denne sporten på landsbasis. Under løpet kjører man mot fem andre på bane. Farten ligger på rundt 100–120 kilometer i timen, og bilene som brukes er av den gamle, brukte sorten.
– Målet med bilcross er å holde det enkelt. Det skal være et lavterskeltilbud i bilsporten, sier generalsekretær i Norges bilsportforbund, Hallgeir Raknerud.
– Bilene skal ikke koste mer enn 9000 kroner. Man er forpliktet til å selge bilen på auksjon etter løpet, og da er prisen 9000 kroner. Det er jo også et middel for å holde dette på et enkelt nivå, forklarer Raknerud.
Pokal og 500 kroner
– Jeg tror ikke jeg kommer helt på pallen, men topp ti hadde jo vært veldig moro, sier Hagen om det kommende mesterskapet.
– Hva er det man vinner?
– Du får en pokal og en femhundrelapp. Det er moro å komme på pallen, men det er bare et pluss. Det er masse folk, alle er blide og man får litt adrenalin.
– Hvis du vinner. Hva skal du bruke 500 kroner på?
– Det blir bensin for å komme seg hjem igjen, ler Hagen.