Hopp til innhold

Oslofjordtunnelen inne, Rv. 19 i Moss ute

Rv. 134 Oslofjordforbindelsen er ett av de tre store, norske veiprosjekter som bør settes i gang før 2030.

Det skriver Statens vegvesen i sine prioriteringer til ny Nasjonal Transportplan for perioden 2025–2036.

De to andre er ny Røldalstunnel i Vestland fylke og ny E6 nord for Fauske i Nordland.

Da Statens vegvesen for første gang la fram en prioritert liste i mai i fjor, sto Oslofjordtunnelen øverst.

Et tunnelløp nummer to under fjorden mellom Drøbak og Hurum var likevel ikke med i statsbudsjettet for i år.

Regiondirektør J. Kristian Bjerke i Norges Lastebileierforbund forventer at tunnelen nå kommer på plass.

– Jeg sa sist flere ganger at prosjektet var gryteklart. Det statsråden må passe seg for nå, er at det ikke svir seg i gryta.

– Det er viktig for trafikksikkerheten, og det er viktig for mobiliteten i Oslofjord-området, sier Bjerke.

Det blir mindre penger til nye veier i årene som kommer. Blant prosjektene som Statens vegvesen mener bør helt ut av transportplanen, er Rv. 19 i Moss.