1 av 100 sykkeltyverier oppklares

Hvert fjerde sykkeltyveri i landet skjer i Oslo, men folk har ikke tillit til at politiet tar tyveriene på alvor. Oppklaringsprosenten er på 0,9.

Anne Stiner Eger Mollestad

- Politiet bør prioritere oppklaring av sykkeltyverier bedre, mener Anne Stine Eger Mollestad skadeleder i DnB Nor.

Foto: Vidar Korsberg Dalsbø / DnB Nor

– Sykkeltyveri er helt klart et stort samfunnsproblem, sier skadeleder i DnB Nor Anne Stine Eger Mollestad.

Hun legger fram tall som viser at det på landsbasis stjeles én sykkel hvert tiende minutt og at sykkeltyveri utgjør så mye som 18 prosent av alle tyverier som blir anmeldt.

I fjor økte antall sykkeltyverier i hovedstaden. Likevel har ikke folk i Oslo og Akershus tillitt til at politiet tar sykkeltyverier på alvor.

Slik stjeler de sykkelen din

Frastjålet tre sykler

Syklister

Aniela Øye Hegnar og vennen Vitor Castello Branco har begge opplevd å bli frastjålet sykler.

Foto: Kjersti Kanestrøm Lie / NRK

Jørgen Ilstad er et godt eksempel på den triste statistikken.

– Jeg er blitt frastjålet tre sykler. Hver gang var sykkelen låst og stod i en bakgård i sentrum. Men man må nesten regne med det. Enten må den låses med en kjempelås eller så må du ta den med inn. Hvis ikke så blir den stjålet, sier Jørgen Ilstad.

Aniela Øye Hegnar og vennen Vitor Castello Branco har også opplevd å få frastjålet sykkelen sin. Øye Hegnar etterlyser flere steder å låse fast sykkelen i sentrum.

– Det er få steder å låse fast sykkelen sin, de fleste må låse fast sykkelen sin i stolper og liknende, sier hun.

Nye krav til sykkellåser

I en spørreundersøkelse svarer hele 43 prosent av innbyggerne i Oslo og Akershus at sykkelen deres en gang har blitt stjålet.

Kostbare stjålne sykler koster forsikringsbransjen dyrt

Liten tro på politiet

Men oppklaringsprosenten er lav. I fjor ble mindre enn et av hundre sykkeltyverier i hovedstaden oppklart. I følge undersøkelsen mener 7 av 10 at politiet ikke håndterer sykkeltyveri alvorlig når det anmeldes.

Jørgen Ilstad har anmeldt de stjålne syklene sine, og fått penger igjen på forsikringa. Men at det å anmelde vil gi ham sykkelen tilbake har han ikke tro på.

– Det er ikke en prioritert sak tror jeg, på ingen som helst måte.

– Bør prioriteres høyere

– Vi vet jo at det er mye kriminalitet i samfunnet og at politiet må gjøre noen tøffe prioriteringer og sånn som vi leser tallene er sykkeltyverier prioritert fullstendig bort, sier skadeleder Anne Stine Eger Mollestad.

Hun ønsker at politiet kunne gjøre mer for å begrense sykkeltyverier.

– Det hadde vært ønskelig om politiet hadde gjort litt mer med det for da kunne det blitt statuert noen eksempler. I dag så er det fritt frem for sykkeltyver og det vi registrerer er at dyre sykler forsvinner, først fra der de er parkert og så ofte ut av landet, sier hun.

Slik stanser du sykkeltyven

– Ikke hyggelig

Dagfinn Kaldal

Stasjonssjef Dagfinn Kaldal synes det er synd at folk ikke har større tillitt til politiet

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

Fungerende stasjonssjef ved Majorstuen politistasjon, Dagfinn Kaldal, synes det er synd at folk ikke har større tillit politiet.

– Det er ikke noe hyggelig det, men vi er avhengig av at vi må prioritere strengt av den kriminaliteten som foregår i vårt distrikt. Da blir dessverre sykkeltyverier prioritert ned.

Når politiet får inn en anmeldelse går de gjennom saken og sjekker om det er noen opplysninger. Det er det veldig sjelden i de sakene de får inn.

– Syklene er ofte stjålet fra offentlige steder og det er ingen opplysninger å gå etter. Da er det veldig håpløst å gå videre med saken. Det er derfor i ettertid vi kan komme over disse syklene.

Når politiet kommer over stjålne sykler, er det viktlig med gode systemer for å få oppklart saken, sier Kaldal.

– Det hjelper å anmelde. Når tyveriet blir anmeldt får politiet oversikt over hvilke sykler som har blitt stjålet, sier han.

– Folk må ta ansvar

Jørgen Ilstad som altså selv har blitt frastjålet tre sykler fester heller ikke lit til politiet når det gjelder sykkeltyverier.

– Jeg synes at folk flest kunne ta litt ansvar. Når de ser at en som bryter opp en sykkel kunne de jo spørre om det er hans sykkel. Folk må bry seg litt mer, man kan ikke forvente at politiet skal rydde opp, avslutter han.