– Vi er bedre forberedt nå, sier pressesjef Tore Fossen.
Fossen var med da 20 busser fra Nettbuss stilte til generalprøve og testet ut den nye ruta på Vikersund nå i helgen.
Systemet kollapset i fjor
Under prøve-VM i fjor, da det var 20.000 mennesker i Vikersund og 20 kuldegrader, ble det fullstendig kaos da alle skulle hjem. Trengsel, dårlig logistikk og busser som ikke kom frem, første til at folk stod i opptil to timer ute og ventet på transport fra bakken.
Les:
Problemene oppstod da mange tusen publikummere forlot anlegget samtidig etter hopprennets slutt. Etter få minutter kollapset hele logistikksystemet, og folk i tusentall ble stående i og langs veien. Det førte igjen til at både busser og biler fikk store problemer med å komme seg frem.
Vil ikke oppleve feilene igjen
Det er gjort noen grep i år. I fjor var antallet påstigningsplasser for bussene sju. Dette blir nå tredoblet til årets VM. I tillegg skal alle bussene kjøre helt opp til hoppbakken slik at det blir sikrere for publikum. Bussruten fra og til parkeringsplassene blir også endret for at folk skal komme seg raskere til bilene sine.
Les:
Til VM i slutten av februar håper arrangørene på 60.000 tilskuere til Vikersund, og arrangørene føler seg bedre forberedt nå – etter lærdommen i fjor:
– Innrømmer feilvurdering i fjor
– Kritikken i fjor var berettiget. Transportsystemet brøt sammen, og det oppstod en del situasjoner som både var farlige og ubehagelige, sier Halvor Hartz, visepresident i organisasjonskomiteen Vikersund.
– Vi tar bedre kontroll på køen som kommer ut av bakken etter at hopprennet er slutt. I tillegg har vi utvidet området. Vi har kjøpt opp et 20 mål stort område på nedsiden av hoppsenteret der vi vurderer å ha bussterminal. Det blir en mer effektiv og tryggere opplasting av folk, forteller Hartz.
Får samme hjelp som London-OL
Hele lørdag formiddag testet arrangørene ut hvordan bussene bør kjøre og hvordan de skal hente opp folk. Vikersund 2012 har denne gangen hentet hjelp fra profesjonelle.
– Skiflygings-VM er så stort at vi bestemte oss for å benytte samme konsulent som OL i London bruker. De har gjort en del teoretiske beregninger for oss for hvordan vi mest effektivt kan håndtere publikum og få dem om bord i bussene på en god måte, forteller Hartz.
Dobler antallet busser
Bent Støre Lockert, avdelingsleder for Nettbuss Vikersund, er også fornøyd etter testingen:
– Det fungerte adskillig bedre nå enn i fjor. I fjor opplevde vi at en del sperringer ble brutt, og folk strømmet på slik at de stengte for bussene. Det var helt umulig å komme frem, forteller Lockert.
Lockert forteller at de i år skal bruke cirka 100 busser. Det er nesten en dobling fra i fjor. I tillegg blir det flere vakter, og politiet øker sin beredskap også.
– Skal føle seg trygge i Vikersund
Tore Fossen er pressesjef for arrangementet. Han føler de er mye bedre forberedt i år.
– Vi får en lettere logistikk fordi vi kjører bussene lenger opp mot bakken. Da slipper vi å tenke på farlige situasjoner i den lange bakken slik det var i fjor.
– Det skal være trygt å komme til Vikersund, sier Fossen.