SE OGSÅ: |
LYD OG VIDEO |
Hjelp | Mer lyd og video |
ALT OM: |
Ingvild Vaggen Malvik i Stortingets energi- og miljøkomité sier at Norge bør ta hånd om vrakene selv. Hun mener det er meningsløst at Norge sender over 40 000 tonn bilvrak til England og Skottland.
Malvik sendte torsdag brev til Brende, der hun ber ham redegjøre for eksporten som skjer blant annet fra Drammen og Larvik havn.
Bedrifter i Buskerud og Telemark mener de kunne behandlet vrakene på en mer miljøvennlig måte.
SFT i dobbeltrolle
Det er SFT som eier vrakene. Samtidig er SFT norsk miljømyndighet og stiller krav til norske bedrifter som mottar bilvrak.
Dermed står SFT i en uheldig dobbeltrolle, mener Vaggen Malvik.
- Det blir galt når vi i Norge eragerer på Sellafield-utslippene fra England, når vi selv slipper ut kvikksølv i forbindelse med lagringen av bilvrak i Norge, mener Vaggen Malvik.
SFT-direktør Håvard Holm har hele tiden hevdet at det ikke er noen forskjell på miljøstandarden i Norge og England, til tross for at en rapport laget for SFT peker på støvproblemer ved det engelske verket.
Nektes innsyn i rapporter
Holm sier de sendte egne eksperter til England for å sjekke det aktuelle verket. Men han nekter NRK innsyn i rapportene fra disse inspeksjonene.
Til sammenlikning er SFTs kontroller av norske anlegg offentlig tilgjengelig via SFTs internettsider.
Ingvild Vaggen Malvik ber nå miljøvernministeren om å engasjere seg i denne saken.