– Du føler deg ikke så bra når du får et nei, og føler at du ikke er bra nok. Det gjør noe med deg og når du da får det ene ja-et, så er det bare " yesss", ler Nora Bakke.
Hun vet hvordan det føles å gå fra dør til dør for å skaffe seg lærlingplass. Hun er blant de heldige som til slutt fikk ja. Nå ligger alt til rette for at hun kan fortsette utdannelsen sin som frisør.
– Tar ikke praksisplassen seriøst
I fjor sto seks tusen elever uten praksisplass her i landet ifølge Statistisk sentralbyrå. Og den negative trenden fortsetter. Bare i Østfold er to hundre elever med ungdomsrett uten plass fra høsten.
For Marit Belsby var inngangsbilletten til lærlingplass som frisør at hun sto på da hun var i praksis. Hun kan ikke få understreket nok hvor viktig praksisplassen er for å vise hva man duger til.
- Les også:
- Les også:
– Jeg tror det er altfor mange ungdommer som ikke tar praksisplassen sin så seriøst. Man gjør det fordi skolen krever det og de forstår ikke at det er en mulighet til å fortsette med utdannelsen sin og livet sitt. Står man på i praksisperioden er det en fin mulighet til å sikre seg en lærlingplass, mener hun.
På Kalnes videregående i Sarpsborg skaffer de fleste elevene seg lærlingplass selv, noe de lærer fra første skoledag, forteller frisørlærer Jeanette Granholt. Skolen bruker mye tid på å forberede elevene på arbeidslivet og gi dem råd om hvordan de kan utnytte praksisplassen sin best mulig.
– De må stå på fra første stund. De må stå på for å gi et godt inntrykk av seg selv og markedsføre seg selv. Blir bedriftene fornøyde, så er det som regel rom for lærlingplass, forteller hun.
Læringsplass og sommerjobb
Asta Brekke har fått seg lærlingplass som aktivitør. Hun mener det er riktig at elevene selv tar ansvar for egen fremtid ved å stå på i praksisperioden.
– Jeg tror det er veldig viktig du selger deg selv og det faget du har.
Jonas Blakkestad på Bygg og anlegg har stått på i praksisperioden sin og har sikret seg både lærlingplass og sommerjobb.
- Les også:
- Les også:
– Jeg har vært ute i praksis nå i to omganger, og allerede første gang forhørte jeg meg om de tok inn folk. Jeg sendte raskt en søknad. Etter at de hadde forhørt seg om hvordan jeg var, fikk jeg jobben. Det hadde jeg nesten ikke trodd, for det var så mange som søkte, smiler han.
Utdanningsleder ved skolen, Bente Gulbrandsen, er ikke i tvil om at elevenes egeninnsats er avgjørende.
Hun forteller at skolen selv er aktive på lærlingplass-markedet og har tatt inn flere lærlinger selv også.
– Elevene må først og fremst ut for å jobbe for å få lærlingplass, men det er også et viktig samarbeid med lærerne. Lærerne hjelper til, legger til rette og gir råd om hvordan elevene selv kan ta det skrittet ut og komme seg over terskelen for å kontakte bedriftene selv.
- Les også:
Denne uken varslet kunnskapsministeren en full gjennomgang av yrkesfag. Rektor Torstein Maugesten mener to ting er avgjørende for å få bukt på mangelen på læringsplasser.
– Alle må se sitt ansvar og alle må gjøre litt mer for å få de siste med på laget.