Hopp til innhold

- Rygges konsesjonsvilkår står fast

Moss Lufthavn Rygge kan ikke forvente at passasjertaket fjernes for å hindre at flyplassen går konkurs, sier samferdselsdepartementet.

Moss Lufthavn Rygge

Samferdsesdepartementet lover å vurdere argumentene fra Rygge Sivile Lufthavn for å fjerne passasjertaket ved flyplassen, men sier samtidig at man står fast ved konsesjonsvilkårene som er gitt.

Foto: Øystein S Paulsen Luftforsvaret

Flyplassen trenger 300 millioner kroner innen to måneder for å unngå konkurs, og eierne nekter å tilføre mer penger før passasjertaket for flyplassen fjernes.

Lover å vurdere henvendelse fra flyplassen

Statssekretær Geir Pollestad i samferdselsdepartementet sier at passasjertallet som ble satt da konsesjonen ble gitt, fortsatt gjelder.

Men han lover at departementet skal vurdere anmodningen fra flyplassen om å fjerne restriksjonene på antall passasjerer i året.

- Jeg har hatt kontakt med Rygge Sivile Lufthavn. Jeg ba dem skrive et brev. Det brevet har vi nå fått. Vi vil vurdere innholdet i det og gi en tilbakemelding, sier Pollestad.

- Kan ikke ta ansvar for de kommersielle beslutningene

Han gjør det klart at det ikke er departementets ansvar å redde flyplassen økonomisk.

- Det passasjertallet som ble satt, det gjelder. Vi har vært fleksible i forhold til åpningstid på flyplassen, men det er veldig klart at rammevilkårene som gjaldt da konsesjonen ble gitt, de gjelder fortsatt. Vi kan ikke ta ansvar for de kommersielle beslutningene som ble tatt da det ble investert, men vi har sagt at vi skal se på dette brevet, gå gjennom det og gi en tilbakemelding, sier Pollestad.

Moss Lufthavn Rygge er den eneste flyplassen i Norge med et passasjertak.

Eierne, med Orkla og Olav Thon i spissen, vil altså ikke bidra med midler for å redde flyplassen fra konkurs før regjeringen fjerner begrensningen på antall passasjerer på flyplassen.

Men Pollestad sier at det foreløpig ikke kommer på tale å gjøre noe med taket.

- Flyplassen lever under de samme rammevilkårene som var soleklare da den forrige regjeringen ga konsensjonen. Den avtalen som ble gjort den gang, står vi fast på, selv om vi har myket opp konsesjonsvilkårene noe i forhold til åpningstid. Men vi skal selvsagt vurdere den henvendelsen vi har fått, sier Pollestad.