Hopp til innhold

- Norge er ikke bra nok

- Vi selger flott natur til turistene, men ikke opplevelsene. Derfor vokser turismen lite i Norge, mener næringsorganisasjonen HSH.

Damptog på Raumabanen under Trolltindene i Romsdal.
Foto: Leif Johnny Olestad - www.raumabanen.com

I fjor besøkte nesten 4 millioner utlendinger Norge, enten som turister eller forretningsreisende. Men tallet er ikke høyt nok til at HSH, tidligere Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon, ser grunn til å være fornøyde.

Hilde Charlotte Solheim

Hilde Charlotte Solheim, reiselivsdirektør i HSH.

Foto: Helge Aarrestad / NRK

- Andre land har hatt større turistvekst enn Norge. Dermed er vi fortsatt veldig små i våre viktigste markeder. For eksempel er det færre enn én prosent av tyske turister som velger Norge, sier Hilde Charlotte Solheim, reiselivsdirektør i HSH.

- Skap opplevelser

Fra 1994 til 2004 sank besøkstallet fra Tyskland fra 750.000 til 500.000.

Ifølge HSH er en av årsakene at nabolandene er flinkere til å selge reiseopplevelser til turistene:

- Svenskene og danskene har lykkes med å markedsføre hovedstedene. Og det er utgjort at man tror julenissen bor i Finland. Det viktigste temaet for norsk reiseliv framover blir å tenke på markedsføring og kreativitet i det å skape opplevelsesprodukter.

Enda en fordel for Sverige og Danmark er at det er enklere for turistene å reise dit enn til Norge.

- De har en kjempefordel ved at de har direkte inkomne flyruter. Asiater og amerikanere må i veldig stor grad reise via et annet skandinavisk land for å komme til Norge. Og da er det lett å hoppe av på veien, sier Solheim.

- Naturen er ryggraden

Natur på Jøa

HSH sier bilder av flott natur alene, ikke er nok for å tiltrekke turister.

Foto: Håvard Zeiner / NRK

Dermed kan det virke som at norsk reiseliv har et dårlig utgangspunkt når det gjelder å konkurrere med andre land. Men de fire millioner besøkende (inkludert forretningsreisende) som vi har årlig, gir en god pekepinn på hva Norge har å selge.

- Det som er kjent er at Norge har flott natur. Folk vet at Norge er et land som er gode på fred, og at vi har et godt politisk system. Assosiasjonene til Norge er derfor knyttet til dette, og ryggraden og utgangspunktet i Norge som reisemål er dermed naturen vår.

- Lær utlendingene å bruke naturen

Solheim mener det er viktig å sørge for at naturen markedsføres med hensyn til turistenes utgangspunkt:

- Man må huske på at mens nordmenn tar naturen for gitt, så tror en europeer at det nærmest er farlig å gå ut i naturen og at man kan bli truet med våpen. Allemannsretten er ikke kjent for alle.

Dermed har utlendingene andre syn enn nordmenn på hvordan man kan oppleve naturen, sier Solheim:

- En turist tenker ikke på å gå fra hytte til hytte når man tenker på å oppleve naturen. Man tenker heller på å rusle rundt sammen med en gaid, rundt hotellet. Vi nordmenn er nok mer avanserte brukere av naturen enn europeere som kommer hit.

Hurtigruten

I HSH registrerer man at de store selskapene nå tilbyr mer sofistikerte pakker. De vet at kundene deres krever mer enn bare en titt ut mot naturen fra bussvinduet, eller båten:

- Den moderne turist har ikke tid til å sitte dag ut og dag inn på Hurtigruten. Og det vet Hurtigruten bedre enn noen andre. Derfor må du komme deg av båten og på land. Du må ha en opplevelse, du må smake på maten. Og du må få kjenne naturen i ansiktet og du må treffe folk som kan fortelle historier.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

MS Nordnorge

- Hurtigruten er gode på å tilby opplevelser, sier Hilde Charlotte Solheim.

Foto: HANDOUT, Handout, Foto: handout / SCANPIX

Positive endringer

Svenskene og danskene har jobbet bedre over tid, og ligger dermed foran Norge. Men Solheim ser at samarbeidet i norsk reiseliv blir bedre, og om det fortsetter slik er utsiktene også gode.

- Vi får større fokus fra myndighetene også. Så ting er på gang. Men for å vinne internasjonalt kreves det masse kompetanse, og der har vi fortsatt en del igjen å gjøre. Vi er jo et lite bortgjemt land i hjørnet av verden, derfor må vi være veldig gode.

Kjedelig natur

Skjermdump fra VisitNorway.com

VisitNorway bruker naturfotografier med mennesker.

Foto: Skjermdump fra www.visitnorway.com

Da HSH uttalte seg om hvordan man ville modernisere og styrke norsk reiseliv, var det svært sterke reaksjoner på at norsk natur oppleves som kjedelig. Men Solheim sier det omsider ble enighet om at problemet lå i å vise de rette turistene hva man kan oppleve i naturen.

- Nå er man blitt flinkere til å finne ut hvilke grupper som kan tenke seg å reise til Norge, og hva de er interessert i. Dermed har man også begynt å bruke bilder av ikke bare ett men flere mennesker i kampanjene som Innovasjon Norge fører. Nå blir turistene fortalt hva de kan oppleve i naturen.

Nisjeturisme

Men Solheim vil ikke at reiselivsnæringen skal sette begrensninger for seg selv ved å bare fokusere på naturen. Kreative kombinasjoner av nisjer og reiseliv er ettertraktet:

- Vi kan samtidig ha kule byer, ekstremsport og nisjer. Om man kombinerer to forskjellige ting, for eksempel helseturisme, så vil det bli en kjempeting framover.

Og opplevelsene Solheim vil at turistene skal få tilbud om er hundekjøring, historiske togreiser med Flåmsbanen, eller besøk i vikingbebyggelser med mulighet til spise genuin vikingkost.

- Jeg husker jeg fikk prøve middelaldermat på Oslo Ladegård og det var kjempestas. Det er snakk om å gå litt tilbake og se hva slags historie vi har.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Surfing i Hoddevika

Surfing i Hoddevika.

Foto: Torje Bjellaas / NRK

Ved Stad har de møtt turistene med et tilbud man sjeldent har tenkt på som tradisjonelt norsk. Men surferne som trosser det kalde vannet kommer både fra Stavanger, Australia og Portugal. Stormen som nordmenn normalt stenger ute, tar de vågale bølgekjørerne i mot med åpne armer.

Se video: Surfing i stormen

- Bruk distriktene

I dag er de mest besøkte stedene Fløibanen, Vigelandsparken, Vøringsfossen, Trollstigen og Holmenkollen. Solheim mener det er rom for å tenke videre på hvor man trekker til seg turistene.

- I storbyene har hotellene vært fulle i flere år, på grunn av yrkesreiser. Men i distriktene trengs det flere spennende arbeidsplasser. Reisen fra Oslo til vestlandet er helt fantastisk. Det arktiske er kjempeeksotisk. Her er det mange spennende opplevelser som kan tilbys turistene.

Les også: Mer turisme i Dalane

Les også: - Operaen vil ikke øke turisme

De mindre aktørene er nødvendige for å selge Norge. Men da må de profesjonaliseres, sier Solheim. For problemet er at de ofte får for lite hjelp til å skjønne hva som er salgbart:

- Color Line henter jo mange gjester til Norge. Og de har sagt at det holder ikke med en lærer som driver med bever-safari på deltid og ikke tar telefonen når turistene kommer. Når de store selskapene skal selge en pakke, så har de ansvaret for at alt henger på greip. Da må de små nisjeleverandørene kunne være tilgjengelig hver dag enten det er én eller femti kunder.

«Powered by Nature»

Slagordet til Norge er «Powered by Nature». Det gjengis på annonsekampanjene til reiselivsnæringen, og spiller på at norsk industri nettopp er bygget på vannkraft og naturressurser. Og for HSH er det ønskelig at norsk industri og turisme kan finne områder å samarbeide på.

- Det moderne Norge, industrilandet Norge og turistlandet, er egentlig det samme, fordi vi lever av å gjøre det beste ut av naturressursene vi har fått utdelt. Så både norsk reiseliv og industri har å tjene på et samarbeid om å selge sine produkter til utlandet.

Les også:

Kraft-turisme på Tonstad

- Noreg er eit kjedeleg reisemål

- Ikkje middelmådig og kjedeleg