- Bystyret i Drammen har sagt at det er nulltolleranse for tagging, så dette er et håpløst reklamestunt, sier Johan Baumann som er Høyres gruppeleder i bystyret i Drammen.
Han frykter at reklamekampanjen kan bidra til å legitimere tagging i det offentlige rom, noe Drammen kommune har et forbud mot.
Kunstform eller tagging?
Annonsen som stod på trykk i lokalaviser og på internett onsdag skulle skape blest rundt kjøpesenterets markedsdag på lørdag.
Ifølge Kari Steffensen som markedskoordinator for CC varehus var formålet å trekke til seg flere yngre kunder. I annonsen lokker senteret med at alle over 12 år kan få spraye på ødelagte hvitevarer som er samlet inn av elektrobutikken Euronics.
- Vi gjør dette i egen regi og innen lovlige rammer, så det er derfor vi stiller her med alt materiell som spraybokserog det de skal tagge på, sier Steffensen.
Hun understreker at ungdommene ikke får spraye på selve senteret, og at de i annonsen har skrevet tagging i hermetegn, slik at det skal oppfattes som graffiti.
- Kontrollert hærverk
Rune Kjeldsen som er gruppelder for SV i bystyret deler Baumanns syn i saken. Han kaller stuntet for "kontrollert herværk".
- Hvis de lager en arena for ungdom over 12 år som ikke har vært borte i spraybokser før, og som fungerer som rekruttering, så er dette uheldig, sier han.
Både Kjeldsen og Baumann trekker fram at graffiti kan ses på som en verdifull kunstform som forskjønner, men at det i dette tilfellet er snakk om tagging.
- Om du setter det i gåseøyne eller ei, dette er tagging, slår Baumann fast.