Hopp til innhold

- MLR tar ikke hensyn til miljøet

Moss Lufthavn Rygge er en miljøbombe. Det mener leder i naturvernforbundet i mosseregionen, Mariana Oberti.

Moss Lufthavn Rygge

Mariana Oberti frykter alvorlige miljøkonsekvenser dersom MLR utvides mer.

Foto: NRK

Oberti mener det ikke ble tatt hensyn til miljøet da flyplassen fikk utvide til 15.000 flybevegelser i året.

Nå frykter hun store konsekvenser dersom flyplassen utvider ytterligere.

Les også: Pøste på med kjemikalier

Frykter for drikkevannet

Oberti savner en grundig utredning som tar for seg miljøkonsekvensene av flyaktiviteten på MLR.

Hun er spesielt bekymret for Vansjø og frykter i verste fall at innsjøen blir ubrukelig som drikkevannsskilde i fremtiden.

De flyr over Vansjø og bruker sterke kjemikalier uten at vi vet konsekvensene av det. Det er en skam, sier Oberti.


– De store gutta får viljen sin

Så lenge flyplassen går med underskudd vil den med all sannsynlighet bli utvidet, uten at det blir tatt hensyn til miljøet mener Oberti.

– De store gutta med makt kommer til å få det som de vil. De kommer til å få konsesjon for to millioner passasjerer til 5 millioner passasjerer i fremtiden. Hvor mye som kommer på banen med tanke på miljøet tror jeg er lite.

Les også:

Rygge får øke flytrafikken

– Rygge må godta trafikkbegrensningen

Frykter økt flystøy fra Rygge

Oberti mener det ikke har vært politisk vilje til å tenke på miljøet. Hun kritiserer også media for å ha vært ensidige i sin omtale av MLR.

Miljøkravene er strenge nok

Ordfører i Rygge kommune Inger-Lise Skartlien tror ikke flyplassen vil skade Vansjø eller miljøet rundt.

Rygge-ordfører Inger-Lise Skartlien

Rygge-ordfører Inger-Lise Skartlien.

Foto: Birger Kjølberg

– I konsesjonen som er gitt er det strenge miljøkrav. Det er blant de strengeste kravene i Norge og Europa, sier Skartlien til NRK Østfold.

Skartlien understreker også at flyplassen har en utslippstilatelse for av-isnings veske.

– Vi får først forholde oss til det som er gitt av tillatelser og det som ligger i konsesjonssøknadene i dag. Så får vi fortløpende vurdere utvidelser og hvilke konsekvenser det vil få for miljøet rundt flyplassene, sier Skartlien.